Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-18 22:13 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-holiday-ar-en-medelhavsglittrande-semestertripp-till-helvetet/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Filmrecensioner

Filmrecension: ”Holiday” är en medelhavsglittrande semestertripp till helvetet

Isabella Eklöfs långfilmsdebuterar med en medelhavsglittrande semestertripp från helvetet. ”Holiday" imponerar och provocerar långt utanför bekvämlighetszonen, menar Helena Lindblad. 

4

DRAMA

”Holiday”

Regi: Isabella Eklöf

Manus: Isabella Eklöf, Johanne Ahlgren. 

I rollerna: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer m fl. 

Längd: 1 tim 30 min (från 15 år). 

Språk: danska, engelska.

 

Sascha är en blonderad ung danska som hamnat i lag med en kriminell gangsterfamilj där allt roterar kring bossen Michael. Hon är snygg, stapplar inte på de höga klackarna och är villig att transportera kontanter i sin färgglada carry on-väska. Michael gör affärer i Turkiet och betalar för tjänsterna genom att bjuda in till en lyxvilla vid havet, och till en plats i hans dubbelsäng. 

Men knappt har förtexterna hunnit rullat förbi förrän hon har strulat till det, shoppat loss och blivit straffad för första gången. Sascha fortsätter dock tappert att spela rollen som villig trofétjej, samtidigt som hon inte kan låta bli att tänja på gränserna. 

”Holiday” är som att se en bomb explodera i slow motion på en skärm utan ljud. En medelhavsglittrande semestertripp från helvetet under en skoningslös sol. 

Långfilmsdebuterande Isabella Eklöf är stenhårt konsekvent när hon målar upp Saschas trånga värld i iskalla pasteller. Men Eklöf är också hela tiden ambivalent, och inställd på att dra undan mattan för åskådarna.

https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/inte-roligt-om-jag-inte-far-pilla-pa-sarskorpor/

Plötsliga utbrott av gängstryk och sexuella övergrepp där (manlig) makt stavas knytnävar eller kön blandas med normaliserande grillmiddagar, vattenlandutflykter och karaokekvällar. 

Huvudpersonen i svensk-danska ”Holiday”, spelad med suverän kylig precision av Victoria Carmen Sonne, är förmodligen den mest provocerande rollfiguren sedan Sanna Bråding gjorde en trasig hemmaporrfilmsaktris i Lukas Moodyssons trashiga ”Ett hål i mitt hjärta”. 

Sascha är ömsom kuvad och korkad, ömsom slugt beräknande. Hon ser ibland ut att bli mer störd av att få sin vision av lyxliv förstörd av att Michael beställer in busgroggar på billig sprit och Fanta än av det ständigt hotande våldet. 

Man vet aldrig var man har henne, vem hon är och varför hon inte lämnar det läskiga gänget som solar sig bland svenneturisterna. 

Kanske kan man se henne som en syster till den uttråkade huvudpersonen i Karolina Ramqvists roman ”Flickvännen” (2009) som lever det mytologiserade gangsterlivet men förgörs av tristessen och väntan.

Svagheten i filmen är att alla rollfigurer runt Sascha och Mikael är så skissartade och skugglika. Det gör den lite ojämn och trög emellanåt.

Men på det stora hela är det här en imponerande och provocerande långfilmsdebut som går långt utanför bekvämlighetszonen. Isabella Eklöf, som också varit med och skrivit manus till originella och sexuellt utmanande ”Gräns”, ställer en rad jobbiga men bra frågor om makt, underordning, klass, status, flockmentalitet och människor som utbytbara varor i en slags extremvision av konsumtionssamhället.  

Inget är direkt insmickrande med den här filmen och dess människor, men visuellt är den hela tiden lika elegant. Nadim Carlsens fantastiska foto leker med reklamestetik som mytologiserar det härliga sociala semesterlivet. Samtidigt är många av de strama bildrutorna lika fulla av melankoli och utanförskap  – ingen jämförelse i övrigt - som Edward Hoppers målningar. 

En match made in heaven mellan form och innehåll som bär väldigt långt.

Se mer. Tre andra filmer signerade Nadim Carlsen: "Jordgubbslandet” (2016), ”Vad ska folk säga" (2018),"Gräns" (2018).

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.