Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 01:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-lagmalt-om-mirakel-och-mystik-i-uppenbarelsen/

Filmrecensioner

Filmrecension: Lågmält om mirakel och mystik i ”Uppenbarelsen”

Vincent Lindon och Galatéa Bellugi I ”Uppenbarelsen”.
Vincent Lindon och Galatéa Bellugi I ”Uppenbarelsen”. Foto: Folkets Bio

Den lågmälda thrillern ”Uppenbarelsen” kretsar kring mirakel, mystik och journalistik. När Jungfru Maria uppenbarar sig i en fransk håla kallar Vatikanen på en ärrad krigsreporter för att undersöka sanningshalten.

Helena Lindblad
Rätta artikel

En traumatiserad, sörjande krigsreporter som jobbat i Syrien får ett oväntat samtal. Kan han komma till Vatikanen och diskutera ett jobb? Jacques (Vincent Lindon) kan förstås inte tacka nej till det gåtfulla erbjudandet. Det visar sig att katolska kyrkans ledargarnityr gillar hans journalistisk och vill testa ett nytt namn för en så kallad ”kanonisk utredning”. Det handlar om en ung flicka som påstår att hon skådat Jungfru Maria.

Jacques reser till platsen för Annas syner nere i sydvästra Frankrike och upptäcker att det redan växt fram en groteskt kommersialiserad kultplats kring flickan och hennes uppenbarelse. Den lilla hålan försöker tävla med Lourdes. Han kommer dit som en  undersökande, ifrågasättande reporter. Han är inte densamma när han åker därifrån, kan man lugnt avslöja.

Xavier Giannoli, som tidigare bland annat gjort prisade ”Marguerite”, har skapat ett lågintensivt triangeldrama mellan den skeptiske Jacques, den hårt ansatta Anna och den överexalterade fader Borrodine som basar över den färska vallfartsorten. ”Jag tycker att du är farlig”, säger Jacques till prästen. ”Jag tycker att du är tom”, replikerar Borrodine förintande. 

Giannoli får fram det bästa ur veteranaktören Vincent Lindon vars ruffiga rollfigur pendlar mellan skepsis och en längtan efter nåd och tröst. Nykomlingen Galatéa Bellugi övertygar med en gestaltning av isande ensamhet trots, eller kanske på grund av, det mirakel som hon påstår förunnats henne. 

”Uppenbarelsen” är för lång och för oformlig för sitt eget bästa, men överraskar med sitt sökande sinnelag. En religiöst thriller – ovanlig genre! – som handlar mycket mer om tro, än om vetande. Ett befriande icke-sekulärt drama som förutsättningslöst och med oväntat stor respekt närmar sig komplexa begrepp som religiös mystik och mirakellängtan. Frågan handlar till sist inte om Jungfru Maria uppenbarat sig för ett fosterbarn, utan om hur man kan tolka den bibliska trippeln tro, hopp och kärlek utifrån ett tänkt återbesök av Guds moder.

Se mer. Tre andra filmer om religiösa mirakel: ”Sången om Bernadette” (1943),    ”Agnes av Gud” (1985) och ”Miraklet i Lourdes” (2009).