Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 09:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-lek-till-dods-i-svarta-ready-or-not/

Filmrecensioner

Filmrecension: Lek till döds i svarta ”Ready or not”

Mark O'Brien och Samara Weaving i ”Ready or not”. Foto: Eric Zachanowich

Den svarta komedin ”Ready or not” presenterar 90 minuters överraskande underhållningsvåld. Udden riktas mot den rika eliten och hjältinnan ställer traditionerna på ända, skriver Jacob Lundström.

Det börjar i solsken till tonerna av The Righteous Brothers ”Unchained melody”. Även om bruden Grace får onda ögat av makens faster under vigseln känner hon sig lycklig över att bli ingift i speldynastin Le Domas. 

Det gäller dock bara fram till bröllopsnatten, som ägnas åt kurragömma med livet som insats och ”Ready or not” mörknar till en svart komedi. Plötsligt gäller det inte längre för Grace att accepteras av svärfamiljen utan om att överleva den. 

Upplägget leder tankarna till filmer som ”The purge” eller ”Battle royale”, där samhället arrangerar mordiska lekar i underhållnings- och uppfostringssyfte. I ”Ready or not” är det i stället familjen som får representera en amerikansk elit som försvarar sin position med näbbar och klor. 

Eller närmare bestämt: med armborst och gevär från gammelfarfars vapensamling. Fler generationer tillbaka än så sträcker sig inte Le Domas förmögenhet, vilket uppenbarligen triggar ett behov av traditioner som kan kompensera för den relativa nyrikedomen. Inklusive en initiationsrit för nya familjemedlemmar, som ibland slutar med döden. 

Regissörerna Matt Bettinelli-Olpin och Tyler Gillett har skräckmeriter sedan tidigare och lyckas med uppgiften att presentera 90 minuter medryckande överraskningsvåld, men det är Samara Weaving som ger nerv åt filmen. 

Den australiska skådespelaren gör här sin första större huvudroll och fångar hur Graces vettskrämda vanmakt övergår i en målmedveten kamp för överlevnad. Hon är med andra ord ingen skrikdrottning, enligt gammal ”dam i nöd”-konvention, utan någon som hotar att ställa traditionerna på ända.

Grace motstånd börjar som självförsvar men blir snart mera lustmordiskt – precis som i den stoppade filmen ”The hunt” där offren också vänder vapnen mot den rikaste procenten. 

Efter de senaste masskjutningarna i USA, samt kritik från självaste Donald Trump, valde Universal att stryka ”The hunt” från sin premiärkalender. ”Ready or not” klarade sig undan moralpaniken, vilket är tur för publiken som därmed kan se den här underhållande uppgörelsen med spelets regler.

Se också: Tre andra filmer om dödliga spel: ”The running man” (1987), ”The hunger games” (2012), ”The maze runners” (2014).

Läs fler filmrecensioner i DN.