Filmrecension: ”McQueen” - sevärd film om en brittisk moderebell

3

Dokumentär

”McQueen”

Regi: Ian Bonhôte, Peter Ettedgui

Manus: Peter Ettedgui

Medverkande: Alexander McQueen m fl. Längd: 1 tim 51 min (Från 7 år) Språk: engelska

Att Alexander McQueen, en oborstad arbetarklassgrabb från London, tog över det anrika franska modehuset Givenchy, är väl vad fransmännen skulle kalla för en ”scandal pyramidal”. Hans stil, som bäst sammanfattas som en strassbeklädd dödskalle, blandar romantik med gotik, skir spets med hjorthorn och en rejäl dos ond bråd död. Att se honom släntra ner för catwalken, förvillande lik en brittisk fotbollssupporter, i slutet av visningarna är sinnebilden av en outsider.

”McQueen” visar hur hans anarkistiska entourage gjorde kaos med modehusets gamla hierarkier när de intog de guldbelamrade spegelsalarna på Avenue Georges V. För första gången bjöds kunniga äldre skräddare in som rådgivare i ateljén och för en gångs skull satt chefsdesignern och åt med sömmerskorna i personalmatsalen. Att ingen av dem talade varandras språk var ett mindre problem eftersom de förenades i sin djupa kärlek till hantverket. Detta är också kärnan i dokumentären om Alexander McQueen som handlar om en man som tidigt förstod sitt kall och underkastade sig det med en enorm hängivenhet.

Filmen börjar med hans arbete som lärling på ett av herrskrädderierna på Savile Row i London där mästarna, precis som i sagorna, hade för vana att skicka tillbaka kostymerna tre gånger innan de accepterade elevernas konstruktioner. Därefter studierna vid Central St Martins och grundandet av det egna varumärket, vilket under tiden på Givenchy skulle innebära att han var tvungen att skapa tio kollektioner om året. Det hårda arbetet tärde på både sammanhållningen i teamet och hans hälsa. Efter år av drogproblem och psykisk ohälsa tog Alexander McQueen sitt liv 2010. Men till skillnad från filmen om sångerskan Amy Winehouse, ”Amy” (2015), fokuserar filmarna befriande nog inte alls särskilt mycket på de mörka sidorna av designerns liv även om de inte räds att beskriva McQueens mindre sympatiska sidor såsom hans krav på total lojalitet från sina medarbetare och den utfrysning som följde på ett eventuellt svek.

Här finns bland annat en fin skildring av hans nära relation med modeikonen Isabella Blow, många aspirerande designers goda fe, och hans smärtsamma uppror mot henne. Formmässigt är filmen väldigt enkelt uppbyggd med ett antal intervjuer, modevisningar och privatfilmer som korsklipps med varandra (stort minus för det enerverande överanvändandet av McQueens favoritkompositör Michael Nyman). Men framför allt är det McQueens design och spektakulära scenshower som står i fokus. Filmen är generös med bilder från visningarna och presenterar dem med hjälp av vackert animerade tablåer. En av höjdpunkterna är den Peter Greenaway-doftande ”Voss” som hölls i en madrasserad cell och avslutades med en storartad kroppsaktivistisk final.

Att på detta sätt få sänkas ner i en så omvälvande tid i den franska modehistorien som åren mellan 1996 och 1997, då två brittiska enfants terribles, söner till taxichaufförer och rörmokare såsom McQueen och landsmannen John Galliano (som basade över Dior), gör det här till en film för fansen. Så utan att hänfalla åt Sacha Baron Cohens karaktär, modereportern Brunos, ironiska devis om att ”Mode räddar liv” kan man efter att ha sett ”McQueen” i alla fall konstatera att det gör det bra mycket vackrare att leva.

Tre andra filmer om mode­skapare

”Yves Saint Laurent” (2014), ”Coco – livet före Chanel”­ (2009), ”Valentino. The last ­emperor” (2008).