Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Filmrecensioner

Filmrecension: Nikotinstinn hämnarresa i ”Balkan noir”

Disa Östrand i ”Balkan noir”
Disa Östrand i ”Balkan noir” Foto: Anna Patarakina.

Lågbudgetdramat ”Balkan noir” är en ambitiös stilövning där rökpauserna driver dramat framåt. En småkul men utflippad hämntripp på Balkan.

2

Drama

”Balkan noir”

Regi: Drazen Kuljanin

Manus: Drazen Kuljanin. I rollerna: Disa Östrand, Johannes Bah Kuhnke, Srdjan Grahovac m fl. Längd: 1 tim, 14 min (Från 15 år). Språk: svenska, engelska. 

 

Nina och Oskar (Disa Östrand och Johannes Bah Kuhnke) har under en semesterresa råkat ut för alla föräldrars mardröm: Deras sexåring försvinner plötsligt från en badstrand i Montenegro och återfinns aldrig. 

Nu, sex år senare, återvänder Nina för att äntligen ställas öga mot öga med den hon  misstänker vara förövaren - hon har också lyckats involvera sin man, om än högst motvilligt. Hennes hämnd skall äntligen göra slut på deras gemensamma plåga.

Som stilövning är det här stundtals småkul, när filmen når så kallat skarpt läge flippar det rätt ordentligt.

Drazen Kuljanin långfilmsdebuterade 2014 med ”Hur man stoppar ett bröllop”, detta är ett nytt ambitiöst försök i samma lågbudgetgenre, och med tanke på de små omständigheterna får man ovanligt mycket film för pengarna.

Inte minst Anna Patarakinas foto och Caroline Karpinskas musik jobbar frenetiskt på att föra filmen framåt, och det finns mod i både bild- och musikval. Ihåligheterna hittar man tyvärr i ett spretigt manus och en krystad dialog som dessutom lite för ofta skriver oss på näsan.

Disa Östrand och Johannes Bah Kuhnke är ett spännande val. De sliter förtvivlat med sina karaktärer, men när man tror att det skall kulminera i en äktenskaplig uppgörelse hamnar vi istället på en karaoke-bar i någon slags Tarantino-parafras - och kalkonerna väsnas oroväckande i bakgrunden.

Återkommande tema är rökning (!), varje scen tar sin början med en nytänd cigg, och mellan tablåerna klämmar man av någon outgrundlig anledning in amerikansk cigarettreklam från femtiotalet. När det inte är svårbegripligt är det obegripligt. Kanske är det detta som är både Balkan och noir?

Drazen Kuljanin kan förhoppningsvis få hjälp att hitta en manusförfattare, väl där har han goda förutsättningar att få någonting berättat. Han mår nog förresten också bra av en producent som slaktar hans många darlingar.

Tre andra sevärda Balkan-historier:

”WR - Kroppens mysterier” (1971), ”När pappa var borta” (1985) och ”No man's land” (2001).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.