Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-nytankande-the-sisters-brothers-en-omvalvande-vasternparla/

Filmrecensioner

Filmrecension: Nytänkande ”The Sisters brothers” en omvälvande västernpärla

Bild 1 av 2 Joaquin Phoenix och John C Reilly i ”The Sisters brothers”.
Foto: Triart
Bild 2 av 2 ”The Sisters brothers”.
Foto: Triart

Den franske regissören Jacques Audiard reser till Vilda Västern i sin första engelskspråkiga film. Han kommer hem med en rolig, gripande och välspelad liten tragedi om hur machomyter krossas i en ny tidsera, skriver Kerstin Gezelius.

Rätta artikel

Västernfilm brukar vara en spelplats för primitiva fantasier. Vidder. Våld. Tystnad. Frihet att vara man fullt ut och reda sig själv. Men den som sover i blöta skogar, riskerar att bli skjuten i varje ny håla, spyr fulsprit på sina cowboyboots och aldrig hör ett vänligt ord drömmer förstås om motsatsen. Om trygghet, samtal, värme och värdighet. 

”The Sisters brothers” är en rolig och gripande liten tragedi om några män som försöker kravla sig ur sin macho-mytologi in i en ny era, byggd på vetenskap, lagar, demokrati och samarbete. Det går så där. 

Bröderna Sisters, Eli och Charlie (John C Reilly och Joaquin Phoenix) är inhyrda revolvermän som inte behärskar någonting annat än konsten att döda. Hellre för många än för få. Ibland fel personer men det är inte så noga. 

De är ett förvridet, stumfilmskomiskt brödrapar. Eli, som är romantiskt lagd, är under toffeln på sin våldsamma kaosmaskin till lillebror. Nu har de fått ett mer komplicerat uppdrag än vanligt. De ska följa guldgrävarströmmen söderut, finna och döda en kemist och guldgrävare (Riz Ahmed). En spejare (Jake Gyllenhaal) har skickats ut i förväg som ska hålla kvar honom tills mördarmaskinerna anländer.

”The Sisters brothers” Foto: Triart

Det är en näringskedja som ser förutsägbar ut. Den snälla, idealistiska och späda tänkaren är ett lätt byte för den förslagna, men lite förnäma spejaren och ingen av dem har en chans mot bröderna Sisters dumma råstyrka. Vad de inte har räknat med är att deras lilla resa genom Oregon och Kalifornien också är en resa in i en ny civilisation, där tänkaren kommer att ta ledningen och råstyrkan hamna på efterkälken. 

Det civilisationsromantiska temat är inte nytt för den franske regissören Jacques Audiard som här gör sin första engelskspråkiga film. Gangstrar finner ofta sin mänskliga värdighet genom konsten i hans filmer. Steget till att göra en västernfilm, dessutom med fyra av USA:s främsta manliga skådespelare i rollerna, verkade skrämmande stort med risk att bli pretentiöst. 

Men ”The Sisters brothers” är en pärla. Det blir inte något giganternas machomöte, bara en kvartett lysande skådespelare och en regissör i mjukt och hjärtskärande samspel. Det lågmälda manuset är minerat med små mänskliga, ögonöppnande överraskningar. Det ser ut som en västernfilm. 

Det låter som en västernfilm. Det luktar västernfilm. Men den är liksom vänd ut och in, som ett färskt fikon, med de mjuka delarna utåt. Alla inblandade har kroppar, själar och känslor. Det är nästan skrämmande hur omvälvande det blir.

Se mer: Tre favoriter som har förnyat västerngenren, ”Harmonica - en hämnare” (1968), ”Det vilda gänget” (1969), ”McCabe & Mrs Miller” (1971).