Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-svangiga-strippare-i-hustlers-lurar-finansgubbar/

Filmrecensioner

Filmrecension: Svängiga strippare i ”Hustlers” lurar finansgubbar

Lili Reinhart, Jennifer Lopez, Keke Palmer och Constance Wu i ”Hustlers”. Foto: Barbara Nitke

”Hustlers” med Jennifer Lopez skildrar bedräglig erotik i finanskrisens spår. En svängig, desillusionerad kriminalkomedi om transaktionerna mellan kvinnor och män som landar fint i en skildring av kvinnlig vänskap.

I 50-talsmusikalen ”Herrar föredrar blondiner” spelar Marilyn Monroe och Jane Russell två showgirls och bästa vänner, som förbereder sig för en framtid efter nattklubbslivet. Precis som i en annan Marilyn Monroe-komedi från samma Hollywoodepok, ”Hur man får en miljonär”, handlar det om att vinna en äktenskaplig jackpot. Trots den beräknande partnerjakten lämnade filmerna samtidigt utrymme för oväntad romantik och garanterade lyckliga slut.

”Hustlers” är mera desillusionerad när det kommer till män. Skådeplatsen är en strippklubb på Manhattan, på tillräckligt nära avstånd från Wall Street för att alfahannar som älskar att äga ska ramla in genom dörren. Kvinnorna i filmen har också vandrande dollartecken i sökarljuset – det gäller att inte bara titta på kostymen utan på klockan och skorna – men de längtar inte efter giftermål utan efter ekonomiskt oberoende.

Lorene Scafarias svängiga kriminalkomedi är en mindre förtäckt skildring av den erotiska marknaden, som reducerar relationen mellan kvinnor och män till transaktioner. Men när kreditkorthusen rasar samman 2008, och kundunderlaget sviktar betänkligt, tvingas kvinnorna ta till mer drastiska metoder för att hålla drömmen vid liv. De börjar droga sina byten och maxa deras kredit, fångat i ett svindlande montage till tonerna av Scott Walkers ”Next”.

”Hustlers” kretsar kring Jennifer Lopez dragningskraft. Äntligen har hon fått tillfälle att utnyttja sin karisma på vita duken.

Precis som ”Joker” känner ”Hustlers” ingen sorg för finansmän, men i stället för Joaquin Phoenix gapskrattande upprorsmakare kretsar ”Hustlers” kring Jennifer Lopez dragningskraft. Med tanke på att hon slog igenom som skådespelare är det märkligt hur sällan hennes filmroller har motsvarat hennes stjärnstatus, men äntligen har hon fått tillfälle att utnyttja sin karisma på vita duken.

I rollen som strippan Ramona öppnar hon upp sin varma pälskappa för nykomlingen Dorothy (Constance Wu) och blir storasystern hon aldrig hade. Eftersom händelserna i filmen återberättas av Dorothy för en journalist, framstår mötet med Ramona som ännu mera oemotståndligt i backspegelns drömska ljus. 

Gänget i ”Hustlers” tar från de rika och ger till sig själva, men finanskrisen sätter deras verksamhet i perspektiv. Deras bedrägerier i marginalen är trots allt ingen systemhotande kriminalitet. När Ramona förklarar att hela landet är som en enda stor strippklubb, är det långt ifrån den mest långsökta politiska analysen i filmhistorien.

Som mest nyskapande är dock ”Hustlers” i sin skildring av kvinnlig vänskap. Under dubbelbröllopet i ”Herrar föredrar blondiner” hamnar vännernas respektive makar utanför filmens sista bild, genom en avslutande kamerarörelse.

I ”Hustlers” finns det inte ens ett pliktskyldigt kärleksintresse, som ska skapa splittring vännerna emellan eller visa att det finns hopp om männen. Det gör att filmen kan fokusera mera helhjärtat på begäret efter närhet och solidaritet, i en värld där alla hustlar varandra.

Se mer. Tre andra exempel på kvinnlig kriminalitet: ”Set it off” (1996), ”Widows” (2018) och ”Ocean's 8” (2018).

Läs fler filmrecensioner i DN