Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Filmrecension: ”The Nile Hilton incident” – ett fynd till hårdkokt thriller

Både Fares Fares och Kairo briljerar i Tarik Salehs neonoir om en korrumperad och desillusionerad polis som möter arabiska våren. Mårten Blomkvist är imponerad.

4

Dramathriller

”The Nile Hilton incident”

Regi, manus: Tarik Saleh

I rollerna: Fares Fares, Mari Malek, Yaser Aly Maher m fl. Längd: 1 tim 51 min (från 15 år). Språk: arabiska.

Det är januari 2011. I Tunisien har folkliga protester drivit presidenten på flykt. I Kairo ser poliserna häpna tumultet i tv-nyheterna. Inom några veckor kommer även deras regering att vara i gungning. Detta är början på arabiska våren.

Kairosnuten Noredin (Fares Fares), som har majors grad, blir beordrad att ta sin risiga bil och åka till hotell Nile Hilton. En ung kvinna har hittats död i ett rum.

När han kommer dit är kollegor redan på plats. De har fått instruktioner om att detta fall ska utredas minimalt.

Noredin är lika stor mutkolv som alla andra i kåren men det är något med fallet som gör att han inte kan släppa det.

”The Nile Hilton incident” är ett fynd till hårdkokt thriller. Vem anade att Kairo var den perfekta fonden för ett desillusionerat snutporträtt? Miljökänsla och en Harrison Ford-bister Fares Fares är så stora tillgångar att det betyder mindre att intrigen är lite underutvecklad.

Saleh utnyttjar Fares kroppsbyggnad och framtoning. Fares är lång och bredaxlad. Han bär en kort svart läderjacka, det kraftiga svarta håret är noggrant klippt och benat –Noredin är utformad för att framstå som nästan bokstavligen ”straight”, rakryggad, utstrålande omutlighet.

Men det är ett sardoniskt skämt. Noredin är en av de mest korrupta poliser som setts sedan Orson Welles svettiga fetknopp Quinlan i ”En djävulsk fälla” 1958. Vartenda egyptiskt pund som kommer i hans väg försvinner in i läderjackans fickor. Detta är det normala för Kairos poliser. Noredins farbror och chef Kamal (Yaser Aly Maher) är stenhårt fokuserad på att kontrollera, maximera och fördela inflödet av mutor.

Major Noredin har jämförts med urspårade snutar som Gene Hackmans ”Popeye” i ”French connection. Lagens våldsamma män” (1971). Jag får Harrison Fords Deckard i ”Blade runner” (1982) i tankarna. ”Blade runner” är science fiction och utspelar sig i ett framtida Los Angeles. Det finns inget futuristiskt i det Kario där Noredin hämtar beskyddarpengar vid marknaden. Tarik Salehs Kairo – filmen är huvudsakligen inspelad i Marocko – väntar snarare på att framtiden ska hitta dit. Men det finns en likhet i stämningen i filmerna. I båda filmerna finns kontrasten mellan en gyttrig, oöverskådlig gatunivå där man känner det förflutnas grepp, och högt ovanför allas huvuden stora reklamskyltar som är som visioner av framtiden. Det är hårdkokt med overklighetskänsla.

I ”The Nile Hilton incident” är det entreprenörer och presidenten som lite varstans blickar ner över folket och skryter om hur de bygger det nya Egypten. Verklighetens kaos spelas ut mot offentliga lögner. Enda gången poliserna ses göra något för att upprätthålla ordningen är när de skjuter på demonstranterna som vill störta regeringen.

Storyn, med en sångerska som mördas efter att ha haft en affär med en pamp, är inspirerad av en verklig händelse men inte helt genomförd. Här finns alla typer vi känner igen från film noir: femme fatale, jagat vittne, utpressare. De är bra, men de har inte fått tillräckligt mycket att göra, senare delen av filmen famlar ibland.

Man tröttnar dock inte på att titta på Fares Fares och filmens Kairo. Tarik Saleh har sagt (DN 22/9) att han med filmen ville ”få åskådaren att vara en korrupt polis i Kairo och förstå hur det känns”.

Om det är som en mardröm där man gör som man vill och allt ändå känns hopplöst har Saleh lyckats fullständigt.

Se mer. 

Tre andra filmer om korruption: ”L A konfidentiellt” (1997), ”Leviatan” (2014), ”Prövningen” (2016).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.