Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Filmrecension: Ungerskt kärleksdrama bland hudflängda kadaver

“Om själ och kropp” rör sig mellan verklighet och dikt, mellan slaktdjur och totemdjur.
“Om själ och kropp” rör sig mellan verklighet och dikt, mellan slaktdjur och totemdjur. Foto: Folkets bio

Ungerska Ildikó Enyedi skapar magisk realism i mellaneuropeiskt vinterljus, ett högromantiskt kärleksdrama mot fonden av hudflängda kadaver och blodiga fabriksgolv.

3

Drama

“Om själ och kropp”

Manus, regi: Ildikó Enyedi

I rollerna: Alexandra Borbély, Ervin Nagy, Géza Morcsanyi, Itala Békés, Júlia Nyakó, Réka Tenki Tamás Jordán, Zoltán Schneider, Zsuzsa Járó m fl. Längd: 1 tim 56 min (från 15 år). Språk: ungerska.

”Tycker du synd om djuren?” frågar slakterifabrikschefen Endre en nyanställd arbetare. ”Nej”, svarar arbetaren. ”Döden går fort. Jag är inte rädd för blod.”

Det verkar vara ett vettigt svar. Vi har just fått titta in i en kos varma, undrande ögon sekunderna hennes huvud skils från kroppen, karvas loss och hängs på krok. Det enda sättet att jobba på slakteri måste vara att inte känna något alls, tänker man. Men Endre råder mannen att söka sig någon annanstans: om han inte har medkänsla med djuren kommer han snart att må väldigt dåligt.

Kanske talar Endre i egen sak. På natten är han nämligen en kronhjort som strövar i en vintrig skog tillsammans med sin hind, skrapar fram löv under det tunna snötäcket, lystrar, dricker ur en iskall bäck. Är det en dröm eller en färd med ett totemdjur? Och hur kan han dela drömmen med slakteriets nya kvalitetskontrollant, den skygga men stränga Maria, drömma samma dröm, men ur hindens perspektiv?

Indianskt magiskt tänkande i ett ungerskt slakthus? Hur ska detta gå ihop?

De vet inte att det är varandra de möter på nätterna förrän en psykolog, som kallats in för en brottsutredning, konfronterar dem med vad hon tror är ett fånigt skämt: de har berättat om samma vintriga skog, samma bäck, samma beröring.

Nu när de vet, hur ska de hitta en brygga mellan dröm och verklighet? Maria har inte gjort sig populär på slakteriet. Hon har alltför bra blick för exakta mått – köttet från kor som är två millimeter för tjocka rankas som andra klassens – och ingen talang för social interaktion, kompromisser, humor eller flört. Endre är tvärtom luttrad, och pragmatisk, en smidig ledare som gör vad som krävs; som att muta polisen med kött efter att någon har stulit från slakteriets medicinförråd. Men de har något gemensamt också. Ett skrämmande mått integritet, en absolut stillhet.

Det är ett originellt och vackert sätt att gestalta den oförklarliga, djupa kärleken bortom dejtingsajternas algoritmer och beräkningar av ålder, status, utseende, hobbyer, sexuell läggning.

Regissören Ildikó Enyedi laborerar med en unik blandning av genrer och stilar och under två akter är det fascinerande. Magisk realism i mellaneuropeiskt vinterljus, ett högromantiskt, nästan höviskt drama mot fonden av hudflängda kadaver och fabriksgolv översvämmade av blod.

Lägg till ett stänk av Harlekinroman och ett av new age-mystik och man borde stå inför en salig röra. Något slipprigt glider också upp till ytan i tredje akten. Den äldre mannen och den barnlika kvinnan. De ädla hjortarna och det plumpa fabriksfolket. Blodsoffermystik som rimmar illa med inledningen. Men visuellt och konceptuellt är det lockande, skådespeleriet är övertygande och Enyedis subtila, absurda humor i slutscenen lyckas rädda den här märkliga hybridfilmen om hybrider från att bli ren kitsch.

Se mer. 

Tre andra omtalade ungerska filmer: Oscarsvinnaren ”Sauls son” (2015), Béla Tarrs ”Turinhästen” (2011), Imre Kertész-filmatiseringen ”Mannen utan öde” (2005).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.