Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-vilt-och-vackert-i-sasong/

Filmrecension: Vilt och vackert i ”Säsong”

Bild 1 av 4 ”Säsong”
Bild 2 av 4 ”Säsong”
Bild 3 av 4 ”Säsong”
Bild 4 av 4 ”Säsong”

Den särpräglade landsortsskildraren John Skoog återvänder hem till skånska Kvidinge. ”Säsong” är ett bildpoem med kofabriker, gästarbetare, krånglande skördeströskor och mördarsniglar. Vardagsmystik möter naturlyrik i årets hittills vackraste film.

Kvidinge. Inlandet. En något mindre turistvänlig del av Skåne än Österlen där gallerierna och surdegsbagerierna trängs med hipsterpizzabagarna i varenda buske. Här, i hjärtat av den hårt industrialiserade svenska jordbruksnäringen, har filmaren och konstnären John Skoog mutat in ett eget poetiskt landskap som han hela tiden återvänder till.

I Skoogs första längre film är det sommar. Förvildade kreatur (!) stryker i skogsbrynen. En färja lastat med polska gästarbetare anländer till en stor gård, eller ska man säga kofabrik. Barn badar i tjärnmörka vatten. En gammal gubbe minns en helikoptertur över byn på 50-talet. En kille återvänder hem för att sommarjobba med skörden och super sig dyngrak med kompisar som inte direkt visar sig vara lojala.

Några ställer till med midsommarfest till tonerna av ”Inget stoppar oss nu” med Black Jack. Andra högtryckstvättar bort floder av rinnigt kobajs. En polsk ung man blir påtvingad en peppig lektion i kärlek av sina landsmän. ”Du får inte vara någon dyster polsk romantiker”, säger de. Den unge mannen protesterar tyst: ”Jag har redan en flickvän.” Men de andra lyssnar inte. Svenskar är ute i den halvmörka sommarnatten och jagar mördarsniglar i trädgården med pannlampor.

”Säsong” är ett pärlband av okommenterade tablåer och korta scener. En hybridfilm som går runt och samlar in en rad känslolägen, stämningar och tillstånd snarare än att den pekar ut någon tydlig riktning. Ämnesmässigt rör sig Skoogs film i liknande landskap som den socialrealistiskt romantiska ”Jordgubbslandet” (2017) där en ung kille som följt med sin migrantföräldrar kommer nära en svensk flicka i samma ålder.

Men ”Säsong” - producerad av bolaget Plattform som bland annat ligger bakom ”The square” - är betydligt mindre konfrontativ. Den politiska diskursen om klass och främlingskap, som ligger inbäddad i de flödande bilderna, är blott en tyst underström. John Skoogs stillsamt intensiva berättande i skärningspunkten mellan det anekdotiska och det essäistiska tycks vilja hitta beröringspunkterna mellan människor, snarare än skiljelinjerna.

Bildberättandet är en klass för sig, det förädlar och binder samman filmens lite spretiga teman och lyfter ”Säsong” till positionen som årets hittills vackraste film. Fotografen Ita Zbroniec-Zajt lär redan ha sin tredje Guldbaggenominering som i en liten ask (hon vann för ”Yarden” som första kvinnliga fotograf och har också varit nominerad för ”Min faster i Sarajevo”).

Hennes mättade bilder, fyllda av lika delar smaragdgrönt skogsdunkel, gyllene säd, leriga svinstior och skinande mjölkningsrobotar, vill man hela tiden frysa och kopiera i minnet.

Se mer. Tre andra gränsöverskridande svenska filmer om livet utanför storstäderna: ”Hälsningar från skogen” (2009), ”Småstad” (2017), ”Händelser från Ydre” (2018).

Läs fler filmrecensioner i DN