Actionkomedi
2

”Ghostbusters”
Regi: Paul Feig,
Manus: Katie Dippold & Paul Feig
I rollerna: Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon mfl. Längd: 1 tim 46 min (från 11 år).

När det blev klart att nyinspelningen av ”Ghostbusters” skulle ha kvinnliga hjältar inledde sura kommentarfältherrar – så kallade ”ghostbros” – en smutskastningskampanj. De lyckades få trailern att bli den mest nertummade i Youtubes historia och ventilerade sitt kvinnohat i långa inlägg om att den nya filmen drog skam över originalet från 1984.

Exakt hur det senare skulle gå till är oklart. Det är knappast möjligt att dra mer skam över originalet än den bottenlösa uppföljaren ”Ghostbusters II” gjorde redan 1989 – för att inte tala om den tecknade tv-serien ”The real Ghostbusters”. Och första filmen var ärligt talat inget vidare den heller. De enda scenerna som fortfarande fungerar är när Bill Murray ser blasé ut, i stället för att bli rädd, när han får syn på spöken.

Paul Feigs remake visar stor vördnad för originalet. Alla gamla spökjägare (förutom den framlidne Harold Ramis) syns i biroller och såväl platser som monster och tekniska manicker dyker upp på nytt. Kristen Wiig spelar en fysiker som, likt trion i förra filmen, förlorar jobbet på Columbia University när hennes intresse för det övernaturliga uppdagas. Hon slår ihop sig med ett par andra forskarnördar – plus en gatusmart tunnelbanevakt – för att rädda stan från vålnader.

Näthatet som riktats mot filmen vävs in i storyn när Ghostbusters sågas med kommentaren: ”Brudjävlar kan inte jaga spöken.” En i gänget säger till sina medsystrar att de inte ska ”läsa vad tokiga människor skriver mitt i natten”. Det är sant. Men det är inte roligt.

Nya ”Ghostbusters” lider en närmast genant brist på punchlines. En replik som citeras i många ”jag-tar-avstånd-från-sexism-genom-att-inbilla-mig-att-den-här-filmen-är-JÄTTEROLIG”-recensioner är när ett spöke sticker iväg med ett tunnelbanetåg, varpå den gatusmarta ghostbustern säger: ”Han ska nog till Queens. Han kommer att vara den tredje otäckaste på det tåget.” Ha. Ha. Ha.

Komikerna Kate McKinnon och Kristen Wiig, som likt sina föregångare Bill Murray och Dan Akroyd slog igenom i ”Saturday night live”, förtjänar ett bättre manus. McKinnon, vars Hillary Clinton-imitationer (samt skogstokiga svenska talkshow ”Helga lately”) hör till det roligaste som visats i ”SNL”, går här mest runt och gör knasiga miner. Hon och Melissa McCarthy övertygar i alla fall i actionscenerna, när de pepprar vålnader med protonpistoler. Men specialeffekterna och lustigheterna påminner jobbigt mycket om ”Scooby Doo 2: Monstren är lösa”.

Chris Hemsworth, åskguden Thor i ”Avengers”, räddar många scener som gängets receptionist – en snygg och dum blondin som objektifieras i 180 utan att fatta något. Allra skojigast är när han granskar ett akvarium och med djupsinnig stämma säger: ”Akvarier är ubåtar för fiskar.” Det är också Hemsworth som bevisar att alla ghostbros hade fel när de påstod att nya ”Ghostbusters” var något slags feministiskt experiment. I så fall skulle inte manusförfattarna ha gett alla roliga repliker till en snubbe.

Rättelse 2016-07-27 12:57
I en tidigare version av artikel fick Harold Ramis fel namn.