Filmrecension
3

Titel: ”I don’t know how she does it”

Regi: Douglas MacGrath

Medverkande: Sarah Jessica Parker, Pierce ­Brosnan, Christina Hendricks, Greg Kinnear med flera

Längd: 1 tim 29 min (barntillåten)

För många av oss som rusade kallsvettiga mellan deadlines och dagishämtningar i början av 2000-talet var den brittiska journalisten Allisons Pearsons ”28 timmar på ett dygn – en karriärmammas dagbok” definitivt mer aktuell än Bridget Jones swinging single-dagböcker eller ”Sex and the city”-avsnitten på tv. Behovet att spegla sig i fiktionen var stort när man förgäves försökte bolla småbarnsmamma­livet och jobbet och det ändå alltid slutade med hysteriska arbetspass framför datorn efter läggningsdags.

Att filmatiseringen av Pearsons bok tagit nästan tio år är rätt signifikativt. Ibland känns det som hela 2000-talet har handlat om att lägga livspussel, som fortfarande främst tycks vara kvinnornas tvivelaktiga kvällsunderhållning. Debatten har böljat och attityderna skiftat, liksom de politiska analyserna. Scrap booking-trenden har till exempel övergått till den lika krävande, hemmafrulängtande cupcakes-bakningen (även om det faktiskt fanns en liten småkaksvåg någon gång kring millennieskiftet).

Pearsons hjältinna Kate Reddy i såväl boken som filmen är fondmäklare, men kunde haft vilket jobb som helst med höga krav, luddiga tider och mycket resor. Sarah Jessica Parker gör henne riktigt bra, med pannkakssmet på kavajen, nattligt listmakande och löss i håret på Viktigt Affärsmöte – även om det där med att trippa omkring i skyhöga klackar hemma i det småbarnskladdiga köket känns som en onödig eftergift åt hennes persona som stilikon på Manhattan.

Maken spelas av en något blekare Greg Kinnear, men han utvecklas så småningom till en riktig värmespridare. Till och med Pierce Brosnan, mäktig finansman som hjälper Kate i karriären men nästan stjälper hennes familjeprojekt, är riktigt mänsklig.

Det finns inget storslaget eller politiskt brännbart i ”I don’t know how she does it”, men trots sin småskalighet lyckas den på ett charmigt sätt skildra ett familjeliv med två arbetande föräldrar som både gillar varandra och försöker att få allt att fungera. Och där det väsentliga inte handlar om hembakta pajer eller att ha det tjusigt hemma utan att faktiskt hinna vara med sina barn. Dessutom, (spoilervarning!) ändrar regissören Douglas McGrath slutet vilket uppdaterar boken. Kate lämnar inte sitt jobb, hon tvingar i stället chefen att anpassa sig efter henne i stället. Och det känns riktigt revolutionärt i sammanhanget. Ergo, en mamma kan både ha sin cupcake och äta den.