Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Martin Provost: Barnmorskan

Omaka par. Deneuve lyfter halvtrist historia, skriver Helena Lindblad om ”Barnmorskan”, i regi av Martin Provost.

3

Drama

”Barnmorskan”

Regi, manus: Martin Provost

Med: Catherine Deneuve, Catherine Frot, Olivier Gourmet m fl. Längd: 1 tim 47 min (från 11 år). Språk: franska.

Claire Breton (Catherine Frot) och Béatrice Sobolevski (Catherine Deneuve) är två medelålders fransyskor, men i övrigt har de ingenting gemensamt. Faktum är att två kvinnor nästan inte skulle kunna vara mer olika.

Claire är en prudentlig, pedantisk, ensamstående förortsmamma till en vuxen son, och som vigt sig yrkesliv åt födande kvinnor. Hennes enda hobby är en kolonilott där hon skördar ekologiska grönsaker och nogsamt försöker ignorera grannens (Olivier Gourmet) inviter.

Béatrice är däremot en partydam i leopardmönstrat och högklackat som lever på poker, cigg, rödvin och blodiga biffar utan att till synes bekymra sig om sådana triviala saker som fast adress och pensionssparande.

När Béatrice en dag oväntat ringer upp Claire, som en gång i tiden var hennes bonusdotter, har de två inte setts på över trettio år.

Men eftersom Claires pappa tog livet av sig när hans yngre kvinna plötsligt en dag lämnade honom och försvann spårlöst, så är det inte så konstigt att dottern inte är så där jättesugen på att träffa den kontaktsökande Béatrice igen – trots att denna visar sig ha behjärtansvärda skäl för att försöka få till en återförening.

Martin Provost är en av den samtida franska filmens finaste kvinnoskildrare som tidigare gjort bland annat ”Séraphine” (om den bortglömda men betydande impressionistmålaren Séraphine de Senlis) och ”Violette” (om den radikala feministiska författaren Violette Leduc som stod nära Simone de Beauvoir).

När han denna gång ägnar sig åt mer vardagliga, fiktiva personer lyckas han inte riktigt få till samma spänning – det är helt enkelt inte tillräckligt mycket som står på spel för det – även om han berättar en sympatisk historia.

Frot, som förra året Césarbelönades för sin roll som falsksjungande operadiva i ”Marguerite”, kämpar hårt med att gjuta liv i sin glädjelösa ”glaset-är-halvtomt”-karaktär. Deneuve däremot har det betydligt enklare med sina utflippade, provocerande egocentriska, snyltande Béatrice. Lite mer att jobba med där helt enkelt.

Och det är utan tvekan Deneuve som räddar filmen när den hotar att tippa över i tristess. Fransk films grande dame har inte varit så här bra på länge – och hon visar vilken enastående och mångsidig skådespelare hon fortfarande är.

Det klassiska filmtemat ”oväntad vänskap” får inget vidare lyft i ”Barnmorskan” (”Sage femme”), men se den för Catherine Deneuves skull.

Tre andra filmer om kvinnlig vänskap

”Frances Ha” (2012), ”Bagdad café” (1988), ”Herrar föredrar blondiner” (1953).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.