Komedi
3

”Micke & Veronica”
Regi: Staffan Lindberg
I rollerna: David Hellenius, Izabella Scorupco, Suzanne Reuter mfl.
Längd: 1 tim 39 min (Barntillåten).

”Ingen kan älska som vi” slutar med att bondpojken Johnny bränner hela vägen från Jämtland till Kungsträdgården i sin epa-­traktor för att vinna Izabella Scorupcos hjärta. 26 år senare trampar snickaren Micke gasen i botten på sin Toyota Hilux och kör till Södersjukhuset för att göra samma sak. ”Micke & Veronica” slår Staffan Hildebrands klassiska pekoral men bygger på samma idé om den enkla mannen som möter den sofistikerade kvinnan.

Läkaren Veronica (Scorupco) och Micke (David Hellenius) träffas när han ska renovera hennes kök. Hon vill ha bänkskivor av kalksten eller marmor. Han föreslår trä ­eftersom det är varmare. ”Jag är en ganska kall person så jag håller mig till ­marmor”, säger hon men redan samma kväll flammar passionens lågor upp. Båda är ensamstående med varsitt tolvårigt barn. För att testa ett gemensamt familjeliv åker de på sommarsemester till ­Veronicas överklassföräldrar i Bohuslän.

Ungarna är inte överdrivet ­förtjusta. ”Fattar ni hur äckliga ni är?” skriker dottern Fanny när de nyförälskade pussas. Veronicas snobbiga familj begriper inte vad hon ser hos en obildad hantverkare som inte ens fattar varför det är roligt att barnen heter Fanny och Alexander.

”Micke & Veronica” är den tredje romantiska komedi som regissören Staffan Lindberg gör med ­David Hellenius och Peter Magnusson (som dock inte har skrivit manus den här gången och endast syns i en biroll). Likt ”Sommaren med Göran” är den småputtrande kul och full av semesterbilder som är trevliga att vila blicken på så här års.

Dessvärre ser Hellenius och Scorupco mer snygga än kära ut tillsammans. Romansen känns ­tafatt och hettar inte till förrän mot slutet.

Att filmen fungerar beror på dess skojiga bifigurer: Suzanne Reuters Öfre Östermalm-bitch, Claes Ljungmarks patriark och Mickes ex-rocker till farsa som oväntat dyker upp och spelas av en jobbigt livsnjutande Philip Zandén. Även barnen, Jens Deneberg och Mira Nilsson-Mitchell, är perfekt ­castade som vattenkammad svärmorsdröm respektive argsint indie­tös.

Genremässigt blir den romantiska komedin bäst när den släpper in lite absurd svärta, som till exempel i ”Vuxna människor”. ”Micke & ­Veronica” gör inte det men inkluderar ändå ett par lagom störda scener (som när Veronica drömmer att hon och Micke under ett samlag blir påhejade av barnen). På så vis höjs filmen över det banala familje­mys som brukar ha premiär på juldagen.