Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Filmrecensioner

Recension av Kay Pollaks drama ”Så ock på jorden”

Foto: Anders Birkeland/GF Studios

”Så ock på jorden” återvänder till Lena och hennes fajt för sin kör. De ständiga känslo­utbrotten och överspelet får Wanda Ben­djelloul att tvivla på filmens frälsande kraft.

Drama
2

”Så ock på jorden”

Regi: Kay Pollak

Manus: Kay Pollak, Carin Pollak. I rollerna: Frida Hallgren, Niklas Falk, Lennart Jähkel. Längd: 2 tim 14 min (från 11 år).

Sedan en tid tillbaka har det på kultursidorna ryktats om att inte bara en, utan flera, frälsare snart är på väg. För den krisande bokbranschen skall Messias ha antagit gestalten av David Lagercrantz som skrivit den fjärde Millenniumdeckaren medan filmbranschens frälsning förutspås anlända i form av ännu ett livsbejakande körepos signerat Kay Pollak.

Hans förra film, ”Så som i himmelen” (2004), lyckades ju trots allt locka 1,4 miljoner svenskar till biograferna. Att återupprepa en sådan succé skulle i det dystra dagsläget dock kräva ett smärre mirakel. En rapport från i år visar nämligen att alla svenska filmer i fjol hade en sammanlagd publik på endast 1,3 miljoner.

Samtidigt, om det är någon svensk regissör som borde vara mentalt rustad för att genomföra ett sådant Herkulesuppdrag så är det väl ändå Kay Pollak. De senaste åren har han ju ägnat väldigt mycket tid åt att föreläsa om just detta med att försöka se problem som möjligheter.

Som ni kanske minns slutade ”Så som i himmelen” mycket dramatiskt med att stjärndirigenten Daniel Daréus (Michael Nyqvist) dog i en hjärtattack. När vi nu återvänder till Ljusåker är det därför hans älskade Lena (Frida Hallgren) vi får följa.

Läs mer: Kay Pollak: ”Jesus bör klättra ner från korset”

Hon bor numera ensam i det nedgångna skolhuset som Daniel en gång köpte och väntar hans barn. Kyrkokören är fortfarande navet i både berättelsen och i Lenas liv. De utgör en brokig bonusfamilj där bland andra cykelhandlaren Arne (Lennart Jähkel) ingår. Kyrkan är precis i färd med att renoveras och inför nyinvigningen planeras en stor tv -sänd jubileumskonsert. Trots starkt motstånd från en del bybor, kyrkorådet och en karriärhungrig organist tar Lena sig an uppgiften att leda kören i framförandet av Händels Hallelujah.

Kay Pollak går ogenerat rakt på de mest intensiva känslorna. För skådespelarna blir det en grannlaga uppgift att inte spela över. Vilket tyvärr alltför ofta sker. Som under den uppskruvade första kvarten av filmen då skratt och skrik avlöser varandra under det att Lenas vatten går mitt under ett konsertframträdande, en snöstorm hindrar henne från att uppsöka lasarettet och en dyngrak präst tvingas hoppa in som doula under hennes plötsliga hemförlossning.

Filmen är så matad med den här typen av starka och konstant växlande känsloutbrott i varenda scen att de till slut riskerar att ta ut varandra. För att vara så fokuserad på musikens kraft är Pollak märkligt tondöv i personregin.

Maktanalysen känns också något skev när den redan så marginaliserade Svenska kyrkan återigen får representera allt som är ont och småaktigt med den här världen.

Under de elva år som gått sedan den förra filmen kom har berättelsen dock fått sig en välbehövlig ansiktslyftning i och med att fokus flyttats från det manliga geniet till att istället handla om en ensam kvinnas kamp mot både jantelag och förlegade patriarkala strukturer på landsbygden.

Precis som i förra filmen är huvudpersonen Lenas främsta vapen ett tillsynes outsinligt gott humör som påminner oss om föreläsaren Kay Pollaks envisa devis om att välja glädjen här i livet. Kvar och om möjligt ännu mer förstärkt är temat om musikens inneboende kraft och förmåga att försätta berg. Frågan är om detta lyriska budskap räcker för att förflytta den svårflirtade svenska publiken till biograferna.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.