1

”The ”cobbler”
Regi: Thomas McCarthy
Manus: Thomas McCarthy, Paul Sado.
I rollerna: Adam Sandler, Steve Buscemi, Method Man m fl.
Längd: 1 tim 39 min (från 15 år).

Adam Sandler har gjort en lång rad gräsliga komedier. På ytan skiljer sig inte ”The cobbler” nämnvärt från de tidigare. Intrigen påminner om ”Click” där han hittar en magisk fjärrkontroll. Här spelar han skomakaren Max som hittar en magisk symaskin. Om han reparerar ett par skor med den, och sätter på sig dem, förvandlas han till deras ägare. Max kan bli vem som helst av sina kunder – så länge de har storlek 45.

”För att känna en man måste man gå i hans skor”, säger en vis man i första scenen. Den förväntade moralkakan – att man ska akta sig för att döma någon på förhand – uteblir dock. Max använder symaskinens magi för att flukta på grannens duschande fru. Han byter också skepnad så att han kan stjäla en bil och ta springnota på en restaurang. Att han vid de två senare tillfällena väljer att vara svart kommenteras inte. Ej heller att skomakarens kunder riskerar att råka illa ut – i synnerhet en transvestit vars höga klackar Max tar på sig när han muckar med maffian.

”The cobbler” blir smått fascinerande på grund av de schizofrena kasten mellan kostymdrama, gullig familjefilm, blodig maffiathriller och knasig komedi. Regissören och manusförfattaren Thomas McCarthy tycks anstränga sig för att misslyckas i så många genrer som möjligt. Att skådespelare som Dustin Hoffman och Steve Buscemi medverkar är obegripligt. Adam Sandler är i alla fall, för en gångs skull, inte en babblande jättebebis utan barmhärtigt nedtonad.

I slutet upptäcker regissören att han glömt misslyckas i superhjältegenren. Vips får Max veta att han är en maskerad hämnare, en sulande och lästande Batman. ”Du är sulornas väktare. Du är Skomakaren!” säger Dustin Hoffman. Jag borde skratta, eller gråta, men den monumentala uselheten har förlamat mitt ansikte.