Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

The Dressmaker – filmatisering med femtiotalskänsla

Kate Winslet spelar den framgångsrika designern som vänder upp och ner på sin hembygd.
Kate Winslet spelar den framgångsrika designern som vänder upp och ner på sin hembygd. Foto: Nonstop

Hem till byn. Vildsint återträff med den australiska filmhistorien.

Drama
3

”The dressmaker”

Regi: Jocelyn Moorhouse

Manus: P J Hogan. I rollerna: Kate Winslet, Liam Hemsworth, Judy Davis m fl. Längd: 1 tim 38 min (från 15 år).

Trash, flamboyance, ökenhetta och glamour... Baz Luhrmanns ”Strictly ballroom”, Stephan Elliots ”Priscilla – öknens drottning” och P J Hogans ”Muriels bröllop” satte Australien på kartan i början av nittiotalet.

Mixen av humor, råhet, kitsch och äkthet slog världen med häpnad. Hjältinnorna var finniga, tjocka, glasögonprydda och hopplöst tafatta, och när de i glansfulla revanschnummer kastade glasögonen var de fortfarande närsynta och krockade med sin prins.

Den dåliga hyn täcktes av synlig underlagskräm och rondören var bara kärleksfullt draperad, inte borttränad. Ändå var de vansinnigt stiliga, bara i kraft av sin frisläppta glädje.

Det fanns en registjärna till, Jocelyn Moorhouse. Hon hade gjort succé med det obehagliga noir-dramat ”Blint bevis” och banat vägen för de andra. Hon jobbade inte med kitsch och blev inte heller en företrädare för den australiska stilen utan blev verksam i Hollywood.

Nu är hon tillbaka på ultra-aussi-territorium med ”The dressmaker”, en vildsint tolkning av Rosalie Hams roman om en framgångsrik sömmerska och designer, Tilly, som återvänder till sin parodiskt torftiga och inskränkta hemby. Hon skickades bort som barn, anklagad för att ha dödat en pojke.

Nu vill Tilly veta vad som verkligen hände. Det är tidigt femtiotal (”Sunset Boulevard” visas på biograferna) och invånarna är nästan alla avundsjuka och elaka människor, gärna filmade i Luhrmannsk vidvinkel och färgstyrka, med komiska tablåer och avsiktligt överspel.

Tilly Dunnage spelas – på gott och ont – parant av Kate Winslet och temat är klassiskt komedimaterial: stadsbon, konstnären, kommer till landet, möts av förakt men lyckas frigöra allas inre drömmar.

Det är bara det att ”The dressmaker” inte är en komedi, utan en egendomlig hybrid av drama, spagettivästern, romans, hämndfilm och buskis.

Det är som om Moorhouse har bestämt sig för att få med hela den australiska filmhistorien på två timmar, inklusive filmer som deras filmstjärnor har varit med i, som danska ”Dogville”.

Judy Davis, Hugo Weaving, Barry Otto med flera nittiotalsstjärnor spelar olika krumelurer och möter nya stjärnor som Liam Hemsworth och Sara Snook och ja, det är helt enkelt ett slags återträffskalas i ökendammet.

Filmen har stora problem. Det uppstår obekväma, oavsiktliga pauser i den litterära dialogen (också nittiotalsinspirerad). Det skämtsamma skådespeleriet hamnar på fel sida om buskisgränsen, de allvarsamma scenerna andas dammig femtiotalsdramatik.

Om man verkligen ska kunna ta filmen till sig bör man nog vara tillräckligt ung för att inte ha genomlevt nittiotalet. Eller tillräckligt gammal för att ha missat det.

Men det finns också tjusiga ögonblick. Winslet och Liam Hemsworth är ett fint kärlekspar (även om deras åldersskillnad skapar lätt förvirring i historien).

Weaving är charmerande som transvestitpolis och den spretiga handlingen är åtminstone inte helt förutsägbar. När man generat och ibland rastlöst har tagit sig igenom spektaklet är efterklangen förvånansvärt vacker och djärv, som om ett snitt trots allt har gjorts och något börjat blöda.

Se mer. Kate Winslet i tre andra sevärda tv-dramer/filmer

”Mildred Pierce” (2011)

”Revolutionary road” (2008)

”Eternal sunshine of a spotless mind” (2004)

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.