Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Wiktor Ericsson: Jordgubbslandet

Nykomlingarna Staszek Cywka och Nelly Axelsson spelar huvudrollerna i ”Jordgubbslandet”.
Nykomlingarna Staszek Cywka och Nelly Axelsson spelar huvudrollerna i ”Jordgubbslandet”. Foto: Mikolaj Urbanski

Säsongsjobbande EU-migranter ställs mot xenofoba bärodlare i sommarens enda svenska långfilm. Lyrisk och laddat om klass och främlingskap i jordgubbslandet.

4

Drama

”Jordgubbslandet”

Regi, manus: Wiktor Ericsson

I rollerna: Staszek Cywka, Nelly Axelsson, Julia Kijowska, Torkel Petersson m fl. Längd: 1 tim 33 min (från 11 år). Språk: polska, svenska, engelska.

Ska ni bara se en svensk film i sommar så är det ”Jordgubbslandet”! Lätt att säga kanske, eftersom den samtidigt är biosommarens enda svenska spelfilm. Men, bakom den semesterrusiga titeln, döljer sig faktiskt en av årets hittills bästa, vackraste och mest engagerande, och ja, svenska filmer. ”Jordgubbslandet” kommer från samma träffsäkra skånska bolag (Anagram) som producerat ”Äta sova dö”, ”Svenskjävel” och ”Yarden” och den delar ett slags socialpolitiskt dna med de filmerna.

En liten polsk familj, med tonårssonen Wojtek i centrum, kommer farande i husvagn över den blekingska landsbygden. De är på väg att ansluta sig till ett brokigt europrekariat som plockar svenska jordgubbar för skitlöner och under usla arbetsvillkor.

Wojtek har svårt att finna någon mening i det hårda slitet, samtidigt som mamman hoppas och lovar att just han ska få en helt annan framtid så småningom. Wojteks oväntade möte med lantbrukardottern Annelie, även hon på kant med förväntningarna i sin familj, sätter allas relationer på spel.

Det är vågat att föra in en Romeo & Julia-doftande kärlekshistoria mitt i den alltmer förbittrade klasskampen som råder mellan de brutalt utnyttjade säsongsjobbarna och de xenofoba svennarna.

Men det fungerar fantastiskt fint. Ömsintheten mellan de båda ungdomarna, insvepta i det mest förföriska, vackert fotograferade svenska sommarlandskap, skapar en lyrisk fond som tar udden av eventuella pekpinnar.

Därmed inte sagt att inte upphovsmannen Wiktor Ericsson är stenhård. Det är en riktigt risig bild av relationen mellan de svenska odlarna och de utfattiga EU-migranterna som målas upp. Den formsäkre Ericsson och hans begåvade fotograf Nadim Carlsen skapar till synes medvetet bilder som för tankarna till det gamla statarsamhället: med proppmätta patroner som piskar på ett hukande trasproletariat på fälten.

Torkel Petersson (”Kopps”, ”Jönssonligan – den perfekta stöten”) har fått det möjligen tvivelaktiga nöjet att gestalta en av de ledande, näriga bärodlarna som lurar arbetarna på pengar – och han gör det mycket övertygande. Oprövade Nelly Axelsson och Staszek Cywka, som spelar det unga kärleksparet, har i sin tur en ömsesidig kemi och precision i sina svåra roller som imponerar stort.

Efter ”Äta sova dö” var det rätt svårt att obekymrat frossa i plastlådepaketerad rucola (som filmens friställda huvudperson jobbar med). Sommarens jordgubbstårtor kommer att smaka rätt bittert efter ”Jordgubbslandet”. Men den övertygande kombinationen av poesi och politik är värd de uppoffringarna.

Tips på andra filmer:
Tre andra filmer och tv-serier av Wiktor Ericsson: Tv-serierna ”Starke man” (2010), ”Halvvägs till himlen” (2013) och den engelskspråkiga porrbranschdokumentären ”The Sarnos – a life in dirty movies” (2013).
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.