Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Your name av Makoto Shinkai

Makoto Shinkai leder i ”Your name” tittaren genom en komplicerad historia utan att det känns ansträngande alls.
Makoto Shinkai leder i ”Your name” tittaren genom en komplicerad historia utan att det känns ansträngande alls. Foto: Tri art

Den japanska publiksuccén skapar ett alldeles särskilt sug mellan det sakliga och det sagolika. Mårten Blomkvist fängslas av Makoto Shinkais skildring av hur drömvärlden tar över.

4

Animerad science fiction

”Your name”

Manus och regi: Makoto Shinkai

Svenska röster: Yohio, Nova Miller m fl. Längd: 1 tim 46 min (från 7 år).

 

Japanska regissören och manusförfattaren Makoto Shinkai gör det inte lätt för sig. ”Your name” är en gåtfull titel. Handlingen är undanglidande som en rubiks kub. Först undrar man om man kommer att få grepp om den.

Men Shinkai har allt i sin hand. I Japan har ”Your name” blivit en stor succé. En av anledningarna är säkert att det är så lustfyllt att följa Shinkai när han leder oss genom en komplicerad historia utan att det känns ansträngande alls. Vi förlorar fotfästet, men svävar i stället för att falla.

”Your name” leker med tanken på sömnen som en färd: man somnar in på kvällen och vaknar i en annan värld. Vi får vara med då tonårsflickan Mitshua slå upp ögonen. Hon har ryckts ur en konstig dröm. Fortfarande tycks något vara på tok. Hon sätter sig upp i sängen i nattlinnet, ser förbluffad ner på sin kropp. Försiktigt känner hon på sina bröst, som om de inte kan vara på riktigt.

De borde inte vara där, tänker hon – eller han. För det är tonårsgrabben Taki från Tokyo som förflyttats till Mitshuas kropp, och hennes hem i den lilla staden i bergen. Mitshua vaknar lika förvirrad i Tokyo; hon har hamnat i Takis kropp. För bägge är det som om drömmen bara fortsätter. ”Det här är för verkligt!” suckar en av dem. Som i en jobbig dröm måste de under dagen försöka klara av den andras sysslor, i skolan och på extrajobbet.

Nästa dag vaknar de åter i rätt kropp. Men så händer det igen. Taki och Mitshua börjar inse vad som pågår. De kommunicerar med varandra genom att lämna meddelanden, till exempel i mobiltelefonen, för att hantera situationen.

Shinkai får ut mycket av sin tankelek. När flickan Mitshua får ta över pojken Takis dag visar det sig att flickbeteende kan gynna en pojke, och vice versa. Det är en rolig illustration av hur vi sitter fast i könsroller och konventioner. ”Your name” är också ett kärleksdrama: ska Taki och Mitshua kunna nå varandra i verkligheten? Något tycks förhindra direktkontakt.

Mest av allt fängslar ”Your name” som skildring av hur drömvärlden tar över. I all sin konstighet känns drömmar verkliga. I linje med det har Shinkai placerat sin historia i realistiska miljöer. Han använder olika knep för att få det att kännas som om en riktig filmkamera rör sig genom den lilla bergsbyn och Tokyo. I kontrasten mellan de vackra, sakliga bilderna och den sagolika berättelsen uppstår ett särskilt sug.

Det är inte överraskande att Shinkai sagt sig vara inspirerad av författarna Haruki Murakami och Ray Bradbury. Man kan också associera till Majgull Axelsson; som dessa kan Makoto Shinkai väva drömfångare som nästan tycks ha magisk kraft.

  • Se mer:

Tre andra filmer om att vakna och inte känna igen sig: ”Trollkarlen från Oz” (1939), ”Big” (1988), ”Måndag hela veckan” (1993).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.