Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-15 04:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/finstamt-och-samstammigt-pa-elastic-rural-i-jardaas/

Konstrecensioner

Finstämt och samstämmigt på Elastic Rural i Jädraås

Bild 1 av 3 ”Into Nature” på Elastic Rural.
Foto: Niklas Hansson
Bild 2 av 3 ”Into Nature” på Elastic Rural.
Foto: Niklas Hansson
Bild 3 av 3 ”Into Nature” på Elastic Rural.
Foto: Niklas Hansson

Stockholmsbaserade Elastic Gallery har öppnat en sommarfilial i bruksorten Jädraås. Magnus Bons imponeras av utställningen ”Into nature”.

Några katapultsnabba hackningar bara, sedan lägger sig tystnaden igen. Jan Carleklevs solcellsdrivna hackspettsattrapp sitter fastspikad i ett träd utanför galleriet. En enkel mackapär gjord av ett kretskort och en motordriven kolv som med jämna intervaller slår mot resonanslådan av trä. Ljudet är effektfullt och mycket illusoriskt. 

Carleklevs ”Vitrygg nr 17”, döpt efter den utrotningshotade hackspettsarten, är en passande upptakt till ”Into nature”, en grupputställning som avlyssnar gränslandet mellan kultur och natur. Stockholmsbaserade Elastic Gallery satsar – trots corona – och öppnar sommarfilialen Rural i bruksorten Jädraås, någon mil från Ockelbo. Utöver Elastic finns här vacker bruksmiljö med ett gammalt järnbruk och Ralph Erskines 50-talsradhus i Skogsbyn – alltsammans motiverar en dagsutflykt.

Själva galleriet är inrymt i slitna lokaler där det tidigare tillverkats möbler. Och de två rummens patina bidrar onekligen med atmosfär till utställningen. Väggarnas blekta tapetrester, färgfläckar och synliga borrhål utgör ett perfekt komplement till de utställda verken. Tillsammans bildar de en vacker installation där konsten språkar i varsam samstämmighet med rummen, som om allt är impregnerat med samma lager av tid.

Ett exempel är Andreas Mangiones tilltalande små collage med nötta bitar av trä och glas, en sorts modernistiska byggsatser. Ett annat är Clara Gesang-Gottowts eteriska akrylmålningar i dova naturfärger, med solar påminnande om 70-talets batikringar. Verk vars utseenden och former andas av det förgångna, fast i uppdaterad tappning.

Hos flera av de andra konstnärerna ser jag en påtaglig ytmässighet som speglar eller anspelar på naturen. Intressanta variationer av ett tema. Både Anna Lings täta svartvita tuschtexturer och Katja Petterssons böljande vattenspeglar i akvarell bildar sugande mönstrade ytor. Catrin Andersson visar en glasskiva täckt med kol, lavasand och pappersfibrer. Som ett packat snitt ur jordskorpan. Och John Alberts några fascinerande närstudier av klippor, mossor och jord. Såväl naturkontemplation som hängiven färgundersökning.

På golvet ligger ett par av Jone Kvies skulpturer där obearbetade basaltblock parats ihop med avgjutna förpackningsrester, som smulor kastade av en jätte. De har bokstavligen en materiell tyngd som får fin motvikt i Magnus Thierfelder Tzotzos svävande lätta videoprojektioner. Sympatiskt vardagliga iakttagelser där solstrålar fångas av glasbitar och vatten strilar längs en trottoarkant.

När jag står och betraktar utställningen i Jädraås, som i ett större perspektiv egentligen inte är mer än en glänta i skogen, fylls jag av en insikt om att vi inte är omgivna av naturen. Vi är en del av den. Och ”Into nature” rymmer en eftertänksamhet kring en situation som står och väger. Även om inget egentligen sägs rätt ut.

Ola Gustafsson på Elastic har gjort ett inkännande urval av verk med olika slags taktilitet och intensitet, som tillsammans bildar en finstämd helhet. Utställningsverksamheten – tänkt att få en fortsättning nästa sommar – är ett välkommet initiativ i dessa konstiga tider.

Läs fler konstrecensioner. 

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt