Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 15:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/fler-maste-fa-hora-dem-sjunga-ut-om-krisen-i-svenska-akademien/

Konsertrecensioner

Fler måste få höra dem sjunga ut om krisen i Svenska Akademien

Helsingborgs Symfoniorkester med solister dirigeras av Stefan Solyom.
Helsingborgs Symfoniorkester med solister dirigeras av Stefan Solyom. Foto: Mattias Berglund/Helsingborg Arena och Scen

Minioperan om krisen i Svenska Akademien är ett litet elakt och intelligent mästerstycke. Fler måste få chansen att ta del av den.
SVT, ryck ut!

Svart ironi: en konsertant mini-opera om en kulturinstitution i djup kris har urpremiär mitt i den värsta kris kulturvärlden har upplevt. Men medan Svenska Akademiens kris var självförvållad är teatrarna, konsertarrangörerna, skådespelarna och musikerna oskyldiga offer för ett viljelöst men vandaliserande virus.

Många försöker intala sig själva och andra att ”det digitala” kan rädda kulturen. Tja, bättre än inget kanske. Men som lite äldre tv-tittare (riskgruppsmaterial) drar man sig till minnes tv-kockarna Werner och Werner och deras tröstande: ”Det går lika bra med selleri”. Det gör det inte. 

Men med det sagt: Toppen att kollegan HD/Sydsvenskan på torsdagskvällen livestreamade det första, och såvitt jag förstår, hittills enda planerade uppförandet av ”Makten och härligheten. En allegorisk knyt-blues-opera för (minst) 18 ledamöter.  

Det fanns förvisso publik också på plats i Konserthuset i Helsingborg, dock kraftigt utglesad, varför salongsföreställningen repriserades lite senare på kvällen.  Men själv upplevde jag den avskärmad, alltså digitalt.  Att regelrätt ”recensera” operan vore därför tjänstefel. Men inte ens en MacBook Air kunde dölja att kompositören Fredrik Österling, tillika konserthuschef, och librettisten Hanna Höglund skapat ett litet mästerstycke: roligt, smart, elakt och mot slutet också med en underton av autentisk tragik.

Såväl partitur som libretto är byggt av listiga lån. I Österlings fall såväl från musikhistorien som angränsande genrer. I Höglunds fall från verklighetens opera buffa:  best-of-citat hämtade från akademikrisens många akter. 

Mezzosopranen Ulrika Tenstam får som Kristina Lugn vifta med cigaretten: ”Jag röker! Ni kommer att dö!” Horace Engdahl träder i tenoren Magnus Kyhles gestalt fram som sentimental schlagerkung i en aria om hur han i en gränd i Gamla stan bjöds in till de odödligas krets. Klar hit-potential.

 Barytonen Carl Ackerfeldt byter roll, från grundaren Gustaf III till poeten Stig Larsson som sjunger duett med vännen Horace: ”Har ni tänkt på att Goethe rimmar på sköte!”

Här finns också en rasande Katarina (Tenstam igen), en sjungande dirigent (Stefan Solyom), Helsingbogs symfoniorkester och en Konserthuskör som agerar såväl trotsig akademi och upprörd allmänhet som De Döda Ständiga Sekreterarna.

Och här finns Sara Danius (Amelia Jakobsson), i den roll som så gott som alltid blir sopranens, den tragiska hjältinnan. 

SVT, det är vad ni och vi väntat på i dessa dagar då världen dör, inte med ett skrik utan med en hostning. Spela in! Sänd!

En länk till den strömmade föreställningen finns på Helsingsborgs Konserthus webb