Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-23 18:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/flera-bokhandlar-har-kvar-samma-priser-efter-momssankningen/

Kultur

Flera bokhandlar har kvar samma priser efter momssänkningen

Kristina Ahlinder, direktör på Svenska Förläggareföreningen. Foto: Charlie Bennet/Förläggareföreningen

Den 1 juli sänktes momsen på e-böcker och ljudböcker från 25 till 6 procent. Det innebär att de digitala produkterna nu har samma momssats som fysiska böcker. Men momssänkningen betyder inte alltid att det blir billigare för kunderna.

Att digitala produkter får samma moms som de tryckta är något som något som bok- och tidningsbranschen jobbat för i tio år, säger Kristina Ahlinder, direktör på Svenska Förläggareföreningen.

– Som branschförening har vi drivit frågan av rättviseskäl: alla bokformat ska omfattas av reducerad moms, det är märkligt om det modernaste bokformatet missgynnas. 

När momsen för tryckta böcker och tidningar sänktes 2002 sjönk även priserna på skönlitteratur och barnböcker. Det ledde till att försäljningen ökade kraftigt – med mellan 20 och 40 procent – som Förläggareföreningens undersökning visade då.

Bokmarknadens två stora nätbutiker, Adlibris och Bokus, meddelar att de sänker sina priser på digitala styckpublikationer, som ljudböcker och e-böcker, som en direkt konsekvens av momssänkningen.

– Den gagnar endast kunderna. Vi har sänkt priserna i linje med momssänkningen, det vill säga 19 procent. Så vi har ingen ökad marginal, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris.

Webbutiken Bokon säger att de har genomfört en prissänkning ”på en del böcker”.

– Vår ambition är att ge så mycket som möjligt tillbaka till våra kunder, men vi har ännu inte bestämt exakt hur det skall ske, säger Nils Tamm på Bokon.

Bokus sänker även abonnemangskostnaden för sin strömningsplattform Bokus Play. Det man kallar baspaketet sänks från 89 till 79 koronor, och premiumpaketet från 169 till 139 kronor. 

– Vår tanke med det är att vi anser att en momssänkning bör få genomslag mot konsument, säger Maria Edsman, vd för Bokhandelsgruppen som omfattar Akademibokhandeln, Bokus och Bokus Play.

Läs mer: Sänkt digitalmoms på tidningar beslutad 

Ljudbokstjänsterna har blivit allt viktigare för litteraturintresserade, förlag och författare. Dess popularitet växer kontinuerligt och under förra året uppgick marknadsandelen till 20 procent. Varken Bookbeat eller Nextory planerar dock att genomföra några ytterligare prissänkningar till följd av momssänkningen.

Bookbeats vd Niclas Sandin säger att man hade en eventuell momssänkning i bakhuvudet redan förra året när man kom fram till en ny prissättning på 149 kronor per användare.

– Vi bedömer fortsatt att det är en konkurrenskraftig nivå som gynnar nya lyssnare, och kommer i dagsläget inte justera priserna. Vi kommer i stället använda momssänkningen till att även framåt betala en fast, förutsägbar och långsiktigt hållbar ersättning till förlag och författare, säger han. 

Svenska Förläggareföreningens direktör Kristina Ahlinder menar att oavsett om det sker någon prisförändring eller inte så kommer momssänkningen i slutändan att vara gynnsam för konsumenterna.

– Hur man från plattformarnas sida tar sig an det kan variera, vi har en fri marknad och prissättning i Sverige. I vissa fall kommer vi att se priserna gå ner, ibland kommer det konsumenterna till gagn genom att pengarna investeras i bättre teknik, större utbud, förbättrade processer för att köpa och ladda ner böckerna.

Läs mer: Så lyssnar svenskarna på ljudböcker 

Storytel meddelar att man kommer bibehålla sina abonnemangspriser, men att man ämnar öka ersättningen till upphovspersonerna.

– Momssänkningen innebär i praktiken att om man bibehåller samma prisnivå så ökar intäkterna som författarna tar del av med 18 procent. Det är väldigt viktigt att fler författare kan ha en bra intjäning på att skriva böcker. Boken har en viktig plats i vårt samhälle, säger Jonas Tellander, vd på Storytel.

Storytel baserar sin ersättning efter hur stora intäkter de får in, en så kallad revenue share. Det är en intäktsfördelning där förlagens ersättning bestäms av en viss periods prenumerationsintäkter minus kostnader för bland annat skatter och marknadsföring. Beloppet som blir kvar delas i periodens totala antal lyssningar och varje förlag får den summa deras andel av lyssningarna utgör.

Denna ersättningsmodell har tidigare kritiserats för att vara ofördelaktig från förlagshåll. Kritikerna anser att modellen inte är långsiktigt hållbar för förlag och författare.

Bokus Play har en annan ersättningsmodell. Deras ersättning till förlagen är i stället fast baserad på antalet lyssnade böcker.

– Den ersättningen anses av båda avtalsparter vara på en bra nivå. Det finns med andra ord ingen anledning att ändra den på grund av en momssänkning, säger Maria Edsman.

Strömningstjänsten Nextory säger att man i stället för prissänkning kommer investera i mer utveckling för att få fler läsare och skapa spännande läsupplevelser. 

– Det kommer gynna våra användare och även påverka förlagen och författarna positivt genom ökade intäkter, säger Nextorys vd Shadi Bitar.