Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-08 15:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/folkteatern-gor-coronadramatik-i-expressfart/

Scen

Folkteatern gör coronadramatik i expressfart

Frida Röhl
Frida Röhl Foto: Lina Ikse

Folkteatern i Göteborg håller stängt för publik på grund av coronaviruset. I stället satsar man på nyskriven dramatik från hela världen i den nya satsningen ”Urgent drama”, som kommer att visas på teaterns digitala plattform Fjärde scenen.

Frida Röhl är konstnärlig ledare på Folkteatern i Göteborg och initiativtagare till projektet ”Urgent drama”.

– Jag kom på den här idén för två dagar sedan när jag själv satt hemma i karantän. Jag hade tråkigt och började chatta med olika teaterkontakter världen över, för att fråga hur de mådde. I kriser är det lätt att bli apatisk, men vi kan åtminstone spela teater, säger Frida Röhl över telefon.

Hur kommer det att gå till rent praktiskt? 

– Det här måste gå snabbt, så dramatikerna får bara några dagar på sig att skriva varsin kort scen, som vi sedan filmar med skådespelarna. Vi har sagt max 10 personer inklusive tekniker – jag kommer själv att regissera över Skype. Videoverken kommer sedan att visas på teaterns digitala plattform. De blir som en mosaik över vår tillvaro våren 2020. 

Dramatikern Alfian Bin Sa'at från Singapore, som bland annat har spelats på Dramaten, är en av de som kommer att medverka. Det kommer även Andrew Sheridan från Storbritannien, Maja Zade från Tyskland och Alejandro Leiva Wenger från Sverige att göra. Dessutom är dramatiker från bland annat Kina, Finland, Argentina och Sydafrika tillfrågade.

– Just nu har jag inte fått in en enda text än, så jag är otroligt spänd över vad de kommer att handla om, säger Röhl.

Varför måste det gå snabbt?

– Scenkonsten får ibland kritik för att inte hänga med i samhällsdebatten. Den här krisen har inte någon varit med om tidigare, ingen vet riktigt vad det är eller hur vi ska förhålla oss till den. Därför tror jag att det är viktigt med reflektion från alla håll, även från teatervärlden. Det är ett sätt att ta temperaturen på världen just nu.

Läs mer:

Klubbkulturen i kris men flera dansgolv är öppna i helgen 

Stefan Sundström om corona: ”För egen del känner jag mest lättnad”

Po Tidholm: Rädda svenskt kulturliv med katastrofplan från trettiotalet

Tuff utmaning för filmbranschen: ”Går filmen inte att göra blir det katastrof”