Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

”Företag måste vara extremt tydliga i sitt stöd”

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Efter att Sara Danius lämnade Svenska Akademien dök stödkampanjer upp under hashtaggar som #backasara och #knytblus. Inte bara privatpersoner utan även företag, organisationer och politiker tog ställning. Men för dem finns det anledning att vara försiktig, menar varumärkesforskaren Eva Ossiansson.

Nätbokhandeln Adlibris var ett av de företag som snabbt tog ställning. Redan dagen efter Danius avgång hade man lanserat kampanjen #backasara, där böcker av Sara Danius och Sara Stridsberg, liksom de tidigare avhoppade ledamöterna Kjell Espmark, Klas Östergren och Peter Englund marknadsfördes. Ett enkelt beslut, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.

– För vår del handlar det om att visa vårt stöd för Sara Danius som varit drivande i att föra en av vår branschs och en av Sveriges viktigaste institutioner framåt. Danius öppnade dörren för att modernisera Akademien och därmed kultur-Sverige, en dörr som patriarkatet nu verkar ha stängt.

Att kommersiella aktörer träder in och stöder olika nätkampanjer är en trend som varumärkesforskaren Eva Ossiansson sett öka och det finns enligt henne två skäl till att ett företag hakar på rörelser av detta slag.

– Antingen att man vill associeras med de värden som kampanjerna laddas med, eller helt enkelt att man bara vill ta tillfället att synas.

Eva Ossiansson konstaterar att det är högst individuellt vilka värden människor lägger i en hashtagg. Därför, förklarar hon, är det viktigt för ett företag som stöder en kampanj att man är tydlig med vilka värderingar det är man kommunicerar.

– Kopplingen måste vara väldigt klar till företaget eller varumärket och man måste också kunna leva upp till de värden man uttrycker stöd för. En otydlighet här kan ge direkt motsatt effekt, med ett bristande förtroende som följd.

Flera politiker var också snabba med att gå ut till stöd för Sara Danius genom att dra på knytblus i sociala medier, vilket kritiserades bland annat av Expressen på ledarplats och av akademieledamoten Kristina Lugn i SVT, där hon kallade kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnkes engagemang ”ett allvarligt tjänstefel”. Hållningen delas av Eva Ossiansson, som understryker att politiker och myndigheter har ett särskilt ansvar att noga överväga vilka budskap man förmedlar och hur förenliga de är med det uppdrag man har i offentligheten. 

– Här måste man vara extremt tydlig med vad i kampanjerna det är man stöder och vill förknippas med. 

Livrustkammaren var ett av många museer som snabbt hakade på uppmärksamheten kring Sara Danius, med en bild av en rosettprydd blus på Facebook. Inga hashtaggar används i inlägget, men referensen till knytblus-kampanjen är ändå tydlig. Att inlägget därmed skulle kunna läsas som ett politiskt ställningstagande håller museichef Malin Grundberg dock inte med om.

– För oss handlar det om en möjlighet att visa ett objekt ur samlingarna som knyter an till ett samtida fenomen, att skapa dialog med våra besökare och följare i sociala medier.

Samma skäl till engagemang uppger Nordiska museet som också var snabba att på Facebook lägga upp en bild av en knytblus, med en uppmaning till dem som valt att delta i kampanjen att höra av sig till museet och berätta om sitt engagemang.

– Detta är ett exempel på hur vi i linje med museets uppdrag kan dokumentera samtidshändelser som speglar människors vardagsliv. Berättelserna blir ett material vi sedan kan använda i samlingar och i forskning. Digitala kanaler och sociala medier är en bra väg att nå ut, säger Sven Rentzhog, avdelningschef för Digital interaktion vid Nordiska museet.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.