Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/forlust-for-spotify/

Kultur

Spotifychefen om manipulation: ”Har nästan ingen ekonomisk påverkan”

Foto: Mickan Palmqvist/TT

Musiktjänsten Spotify ökar antalet betalande användare – men redovisar en rörelseförlust för fjärde kvartalet. I kvartalsrapporten nämns inte frågan om manipulation av strömningar. Men till Di Digital säger finanschefen Paul Vogel att fusket i stort sett inte får några ekonomiska konsekvenser.

TT Text

På onsdagen presenterade Spotify rapporten för det fjärde kvartalet 2019. 

Bolaget redovisar en rörelseförlust på 77 miljoner euro, motsvarande runt 812 miljoner kronor, för fjärde kvartalet. Under motsvarande period ett år tidigare gjorde bolaget en vinst på 94 miljoner euro.

Bolagets egen prognos var en förlust i intervallet 31–131 miljoner euro.

Antalet betalande premiumabonnenter – som står för nästan 90 procent av intäkterna – ökade till 124 miljoner, från 113 miljoner i tredje kvartalet. Det var i den övre delen av bolagets prognosintervall.

Nettoökningen av antalet premiumanvändare under fjärde kvartalet var den högsta någonsin för ett enskilt kvartal. Det totala antalet användare, gratisabonnemang inräknade, ökade till 271 miljoner, från 248 miljoner vid utgången av kvartalet före. Det låg över bolagets egen prognos.

Sedan bolagets börsintroduktion för två år sedan har tillväxten i antalet användare varit den fråga som diskuterats mest bland analytikerna.

Inför onsdagens presentation efterlyste flera analytiker att Spotify skulle ta upp problemet kring manipulation av strömningar på plattformen. DN har sedan december granskat frågan i flera artiklar.

I rapporten nämns dock inte hur bolagets arbete för att motverka fusket ser ut i dagsläget. Men den nye finanschefen Paul Vogel kommenterar senare frågan om vilka ekonomiska konsekvenser manipulationen får i en intervju med Di Digital.

– Den ekonomiska inverkan av detta är i stort sett ingenting. Den är försumbar. Vi ser detta som en fråga för musikindustrin. Det påverkar alla spelare. Och vi jobbar hårt för att bygga upp tekniken och resurserna för att bekämpa detta. Vi vet att detta är en utmaning för alla plattformar och vi tar det på stort allvar, men ekonomiskt har det ingen större inverkan alls, säger han.

Paul Vogel får därefter frågan av Di Digital om hur stor andel av strömningarna som är manipulerade på något vis.

– Vi tror det är en pytteliten del, säger Paul Vogel, innan han enligt tidningen blir avbruten av Spotifys kommunikationschef som betonar att företaget inte gått ut med en procentuell uppskattning.

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, säger på onsdagens eftermiddag till DN att det hade varit önskvärt att Spotify kommenterat frågan i rapporten. 

– Det finns en efterfrågan hos analytiker, investerare och förvaltare – alla egentligen med intresse i bolaget att få en kommentar kring det här, eftersom man inte vet hur stort problemet är. Så länge det är så finns det en risk för tänkbara scenarier, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, till DN och fortsätter:

– Stämningar, eller att både artister och användare tycker att tjänsten blivit sämre och inte vill använda den. Då kommer det leda till spekulationer som är viktiga för det finansiella resultatet. Det här är ett problem som man skulle önska att Spotify säger något kring. 

Spotifys omsättning uppgick till 1,86 miljarder euro under fjärde kvartalet 2019. Det kan jämföras med en omsättning på 1,50 miljarder euro motsvarande kvartal 2018. Omsättningen var lägre än vad ekonomer räknat med.

Spotify noterar en kraftig tillväxt i podcastverksamheten. 16 procent av användarna lyssnar på poddar. Mätt i timmar hade lyssnandet en ökningstakt på årsbasis på 200 procent.

– Poddsatsningen är viktig för att få upp lönsamheten. Det är en annorlunda strategi än den man tidigare haft. För musiken ska man vara en plattform, men för poddarna handlar det om eget innehåll. En ”Netflixstrategi”. På sikt gör man de stora investeringarna i poddar och köpet av bolag för att få upp lönsamheten, säger Frida Bratt. 

I samband med rapporten meddelar bolaget sin prognos både för första kvartalet och för helåret 2020. Spotify räknar med en förlust under första kvartalet och en förlust i spannet 150–250 miljoner euro för helåret.

Vid slutet av 2020 räknar bolaget med att totalt ha 328–348 miljoner användare varav 143–153 miljoner betalande användare.

Daniel Ek, grundare och vd för Spotify, sa under onsdagen vid en telefonkonferens för investerare, att man är nöjda med förutsättningarna inför det kommande året. Han lyfter särskilt ökningen i antalet timmar användare lyssnade på poddar via Spotify.

– Vi har gjort stora framsteg mot vårt mål att bli världsledande som lyssningsplattform. Jag är mer säker än någonsin på att vi är på rätt väg, säger Daniel Ek.

Läs mer

Forskare om köpta strömningar: ”Allmänheten kan tro att systemet är riggat”

Köpta strömningar ett hot mot musikbranschen 

Börsanalytiker: ”Spotify kan inte blunda för problemet med manipulation” 

Svensk artist berättar: Så köpte jag 100.000 strömningar på Spotify