Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Forskning: Personer med populistiska åsikter misstror medier mer

Ett vanligt påstående är att personer med populistiska åsikter misstror medier i högre utsträckning. Nu slår den amerikanska tankesmedjan Pew Research Center fast att det stämmer, i en studie av den europeiska mediepubliken.

Studien fokuserar på åtta västeuropeiska länder: Sverige, Tyskland, Spanien, Danmark, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna och Italien. Resultatet visar att Sverige är ett av de studerade länder där skillnaderna i medieförtroende är som störst: bland svenska icke-populister svarar 74 procent att de har visst förtroende för medierna, medan samma siffra hos svenska populister är 49 procent.

Studien utfördes genom telefonintervjuer med omkring 2.000 sannolikhetsurvalda personer per land. En persons åsikter definierades som populistiska om hen svarade att ”De flesta framröstade politiker bryr sig inte om vad personer som jag tycker” och ”Vanligt folk skulle vara bättre på att lösa landets problem än framröstade politiker”.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.