Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 03:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/four-tet-erbjuder-verklighetsflykt-att-bunkra-i-karantanstider/

Skivrecensioner

Four Tet erbjuder verklighetsflykt att bunkra i karantänstider

KIeran Hebden kallar sig Four Tet som artist.
KIeran Hebden kallar sig Four Tet som artist. Foto: Steve Double

På ”Sixteen oceans” förfinar den brittiske electronicamusikern Kieran Hiebden sitt musikprojekt Four Tet. Mest imponerande är tajmingen på utgivningen, tycker DN:s Kajsa Haidl.

 

Under två decennier har Kieran Hebden, electronicamusikens egen nestor, grävt djupare där han står. ”Sixteen oceans” delar nära släktskap med 2017 års ”New energy”, med sina akustiska stränginstrument och karaktäristiska technobeats, som ofta bryts av sådär abrupt och skapar dynamik.

Det är, kort sagt, precis vad man förväntar sig av en ny Four Tet-skiva, från den brittiske producenten med hög lägstanivå.

Vad som imponerar är snarare tajmingen på utgivningen. Albumets sexton spår är väl värda att bunkra i karantäntider. Här ryms inte bara meditativ, ambient pop som tröstar. Musiken väcker en stark längtan efter allt som numera är förbjudet: Som att dansa i stora folksamlingar till driviga ”Insect near Piha Beach”. Eller att flyga över världsdelar, som man tillåts i den vackra videon till lika vackra ”Baby”, med sång av Ellie Goulding.

Bästa spår: ”Baby”, ”Insect near Piha Beach”

 

Läs fler musikrecensioner av Kajsa Haidl, till exempel om Bella Boos musik som undviker kvart-i-tre-dansgolvet.