Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/franska-vampyrer-gor-kaos-i-paris-undre-varld/

Filmrecensioner

Franska ”Vampyrer” gör kaos i Paris undre värld

Ur ”Vampyrer”.
Ur ”Vampyrer”. Foto: Emmanuel Guimier

Netflix nya franska serie ”Vampyrer” mixar skräck och socialrealism, blodtörst och frigörelselängtan i ett invandrartätt Paris.

Vampyrer har härjat i Paris sedan stumfilmstidens ”Les vampires”. När man trodde att vampyrvågen var över för den här gången, tycks den vara tillbaka igen. Tänk ”Dracula” med Claes Bang, men nu alltså även med fokus på Frankrike. 

Netflix nya skräckserie med fokus på yngre tittare väcker inte bara liv i de gamla blodsugarna utan sätter in dem i ett aktuellt sammanhang. ”Vampyrer” har bäring på de papperslösa på Frankrikes skuggsida, men också på virus.

I centrum står gymnasisten Donïa (Oulaya Amamra från ”Divines”), halvt vampyr, halvt människa. Även om familjen för en hemlig tillvaro utan giltiga papper, försöker Donïa ändå leva ett vanligt liv med studentfester och flörtar. Men när en nygammal konflikt mellan hennes kraftfulla mor Martha (Suzanne Clément) och det underjordiska vampyrsamhällets drottning Csilla (Kate Moran) blossar upp igen, ställs vardagen på sin spets.

Ur ”Vampyrer”.
Ur ”Vampyrer”. Foto: Emmanuel Guimier

Bakgrundshistorien till serien återkallar en tänkt 1500-talsepidemi som sägs ha skapat mutationer i en gren av mänskligheten. Ett släkte välsignat med evigt liv, men dömd till lika evigt utanförskap. Den krångliga intrigen som innefattar klanbråk, en försvunnen far och dna-forskning har definitivt sina brister, men visuellt och tematiskt är det betydligt mer engagerande. 

”Vampyrer” rotar befriande nog inte särskilt djupt i fantasyförrådet. I stället växlar den vilt mellan två berättarlinjer. Å ena sidan är det en upprorisk coming of age-historia om en tonårstjejs frigörelseprocess. Å andra sidan en dos anarkistisk dekadens personifierad av Donïas äldsta syskon, den kaxiga duon Rad och Irina, som får leva ut den erotiska sidan av vampyrmytologin med blodstänkt slakthussex, nätporr och nattliga utflykter till djurparker där de festar vilt på påfåglar.

De ruffiga och gulsmutsiga exteriörerna från den invandrartäta Parisstadsdelen Belleville (betydligt mer gentrifierad i verkligheten) adderar en socialrealistisk känsla som kontrasterar på spännande sätt mot skräckthrillergenren.