En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 14:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/frida-kahlo-hyllar-ett-konstnarskap-med-blommor-och-blod/

”Frida Kahlo” hyllar ett konstnärskap med blommor och blod

Frida Kahlo, cirka 1940.
Frida Kahlo, cirka 1940. Foto: Edward B Silberstein

Den hårt prövade mexikanska konstnären Frida Kahlo är filmaktuell på nytt. Dramadokumentären åstadkommer storverk när det gäller att fördjupa och förtydliga hennes betydelse, skriver Helena Lindblad.

Ryggraden blev massakrerad, en fot krossad. Än värre, bäckenet genomborrades av en metallstång. Den unga kvinnan Frida Kahlo (1907-1954) svävade länge mellan liv och död efter en fatal bussolycka i Mexico City. Hon överlevde mot alla odds och blev en av världens mest kända konstnärer, gifte sig med den marxistiske muralmästaren Diego Rivera och hängde med dåtidens jetset som den heta revolutionären Trotskij och surrealisten André Breton. Inte minst blev hon en popkulturell ikon. Många vet inte vad hon målade men vet exakt vem kvinnan med de hopväxta ögonbrynen, den genomträngande mörka blicken och den blomprydda frisyren är.

Oscarsprisade ”Frida” (2002) med Salma Hayek i sitt livs roll som Frida Kahlo och Alfred Molina som Rivera gjorde sitt till för att göra den hårt prövade konstnären till ett stilideal.

Filmen åstadkommer faktiskt storverk när det gäller att fördjupa och förtydliga Frida Kahlos konstnärliga betydelse.

”Alla vet redan allt om henne”, skojar Hilda Trujillo Soto från det mexikanska Frida Kahlo-museet. Men den film hon medverkar i åstadkommer faktiskt storverk när det gäller att fördjupa och förtydliga Frida Kahlos konstnärliga betydelse – bortom de ikoniska porträtten.

Den italienska skådespelaren Asia Argento guidar ledigt tittaren under en djuplodande resa genom Kahlos liv och verk. De dramatiserade utvikningarna i svartvitt, som ska levandegöra viktiga ögonblick i konstnärens tillvaro, känns ibland väl stiliserade. Men nedslagen i Kahlos verk är fantastiska och man får chansen att lära kännas hennes favoritmotiv, tekniker och färgskalor.

De stora verken passerar revy som en lyxig, digital utställning, bland annat de mest kända självporträtten som den berömda skilsmässomålningen ”The two Fridas” från 1939. Filmtiteln är hämtad från hennes sista målning, ett blodrött melonstilleben med inskriptionen ”Viva la vida” (Länge leve livet), som också blev en Coldplay-hit. En titel som är talande för en extravagant film som inte bara hedrar ett konstnärskap utan också sätter in det i en politisk såväl som sociologisk och konstnärlig kontext långt bortom det privata ödet.

Se mer. Tre andra filmer med Asia Argento: ”Last days” (2005), ”Marie Antoinette” (2008), ”Dracula” (2012).

Läs fler filmrecensioner i DN