Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

”Full-patte"-gänget tillbaka: ”Som om alla i Sverige är politiskt bakfulla”

Gruppen bakom hyllade serien ”Full patte” är tillbaka på teaterscenen med föreställningen ”De redan frälsta”. Under det svenska valåret vill Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén bryta väljarnas känsla av maktlöshet – och mana till politiskt engagemang.

Teatern som ett stärkande rum, en fysisk plats dit engagemang kan flytta, för att förmå publiken att stärkas och lyfta. Kan en och en halv timme humorshow bidra till detta under brinnande valår? Absolut, anser gänget bakom ”De redan frälsta”, som sätts upp av Riksteatern. Föreställningen har premiär i Stockholm i mitten av januari, innan den går på turné till fler än 30 orter i landet. 

De medverkande, Thom Gisslén och systrarna Bianca och Tiffany Kronlöf, har kamperat ihop under flera år med humorserien ”Full patte” och tidigare föreställningen ”Slå pattarna i taket” (2015). När den sistnämnda recenserades i DN liknade recensenten showen med ”ett vasst väckelsemöte för de redan frälsta”.

Läs mer: Bianca Kronlöf: ”Man måste låstsas att man är modig” 

Men vad innebär det egentligen att vara en del av de som redan är frälsta? Och vilka är egentligen frälsta? Bianca Kronlöf berättar under en paus i repetitionerna att gruppen vill utmana frågorna, likväl som påverka publiken mot att själva våga reflektera över sitt politiska engagemang. 

– Det händer ofta, när man gör något i ett feministiskt, antirasistiskt eller HBTQ-sammanhang, att det blir väldigt bra och viktigt – men också att man kritiseras för att rikta sig till en publik som redan håller med om innehållet, säger Bianca Kronlöf och fortsätter: 

– Vi började tänka, vad betyder det här? Om man drar det till sin spets innebär det att vi egentligen borde spela för femton nynazister, en massa ishockeysupporters som aldrig går på teater och folk som trodde att de skulle få se Beethoven. 

Thom Gisslén nickar:

– Ja, det skulle bli andra typer av reaktioner. Men det räknas nästan inte som aktivism när man håller på med en politisk fråga och spelar för folk som tycker samma sak, även om vi lyckats skapa ett stärkande rum och försökt peppa till fortsatt engagemang, säger han.

Foto: Carl Bredberg

Under valåret ser gruppen, som numera går under namnet familjen Kaos, risker med politisk trötthet hos väljarna, en paralysering och känsla av att många inte anser sig kunna påverka de som innehar makten. I stället för att jobba och sträva mot samhällsförändring riskerar viljan till godhet övergå i självspäkning och självhat, menar de.

– Och vad är egentligen att göra någonting? Aktivism slutar ofta i att man piskar sig själv i stället för att känna sig bättre – och särskilt att visa upp för andra att man inte räcker till, säger Thom Gisslén.

– Vi har pratat mycket om godhet, vem som är god och vad det innebär. Om bilden är att man måste nå perfektion för att vara god, då kan man lika gärna skita i det. Du kanske är vegetarian men har skinnskor och då kommer någon och jiddrar om att du är falsk, men du behöver inte vara perfekt, bara du gör något, säger Tiffany Kronlöf.

Läs mer: Recension av ”Slå pattarna i taket” 

Humorgruppen liknar precis som tidigare sitt humorverk med ett Facebookflöde, där en film på en gullig kattunge kan följas av en artikel om slavhandeln i Libyen. De vill visa världens rörighet som den är i dag, där också publiken är kapabla till snabba byten mellan sinnesstämningar.

Från ”De redan frälsta” visar de ett dansant nummer som skildrar samhällets arbetshets, där jobbet spås göra dig frisk, stark och lösa allt. Bianca Kronlöf kör därefter en monolog som ironiserar över politikernas argument om behovet av andrum i asylmottagningen samtidigt som människor dör i krigets Syrien eller under flykt därifrån. Scenografin består av enorma färggranna blomsterarrangemang och en jättelik vit ballong.

– Det här är en show, för show är det roligaste som finns. Tyvärr blir show ofta sexistiskt, rasistiskt och ganska dumt, men det här är antirasistiskt, feministiskt och väldigt smart, säger Bianca Kronlöf och fortsätter:

– Vem gillar inte konfetti, musik och tre personer som slitit ut sig själva för att lära sig dansa, trots att de inte är dansare? Det är svinjobbigt, men när människor nu går in i ett valår och kanske inte orkar det egentligen, så måste de få saker som också är väldigt, väldigt roliga. Det är det vi måste hitta tillbaka till.

Tiffany Kronlöf fyller i:

– Ja, alla får kraft av att göra saker. Det är som ligga hemma och vara bakis, men så bestämmer man sig för att gå ut och känner direkt att man kan göra mer. Det är nästan som att hela Sverige är politiskt bakfulla och behöver ta en rask promenad.

Foto: Carl Bredberg

För ett år sedan inleddes det konstnärliga arbetet, under ledning av regissören Astrid Menasanch Tobieson. Hon gav gruppmedlemmarna skrivuppgifter, däribland att undersöka sina upplevelser av godhet, klassamhället samt syna sina exempel på dubbelmoral. 

Efterhand har manusarbetet accelererat och till skillnad från gruppens tidigare verk är de kreativa rollerna dem emellan nu mer splittrade. Alla kan skriva skämt, texter eller musik – den solklara regeln är att roligast alltid vinner. 

– Eftersom Thom har en utbildning från Musikhögskolan är det oftast han som producerar musiken, men nu kan jag, som inte har den bakgrunden, komma och ”fucka upp” hans låt, bryta mönstret och säga, ”Varför kan vi inte göra så här i stället?” De andra kan på samma sätt komma och påverka det jag skrivit, säger Bianca Kronlöf.

Nära inpå DN:s besök var systrarna Bianca och Tiffany Kronlöf två av de som stod bakom uppropet #skrattetihalsen, där 80 kvinnliga komiker samlades mot sexismen, osynliggörandet och trakasserierna inom den svenska humorbranschen. Metoo-rörelsen och dess kraft skildras i föreställningen – ett mer konkret exempel på styrkan i gemensamt engagemang är svårt att hitta, menar Bianca Kronlöf.

– Det visar tydligt vad som kan hända när man först samlas i stängda rum och lägger en hand om ryggen på varandra, för att sedan öppna upp och köra raka rör, säger Bianca Kronlöf.

– Så många kvinnor har tidigare trampat upp den väg som gjorde det här möjligt. De har sett till att skyddade rum fanns att uppträda i, säger Tiffany Kronlöf.

Bianca Kronlöf tar vid och avslutar:

– Vårt tips för den som vill skapa engagemang är att kontakta någon som tycker som du, stärk varandra och gå vidare. Ensamhet är det farligaste som finns och de som vill söndra och härska är ute efter att splittra forumen. Men du är aldrig ensam, det finns alltid flera som tycker som du. Det kommer gå att se i föreställningen. 

Turnerar runt Sverige

Humorgruppen Familjen Kaos består av Tiffany Kronlöf, Bianca Kronlöf och Thom Gisslén. De har tidigare gjort flera säsonger av den prisbelönade humorserien ”Full patte”, samt föreställningen ”Slå pattarna i taket” som turnerade med Riksteatern 2015.

 

”De redan frälsta” regisseras av Astrid Menasanch Tobieson har bland annat skrivit och regisserat pjäserna “I landet som aldrig brann brinner nu träden” (2015, Dramalabbet), Nattpassage (2016, Kulturhuset Stadsteatern) och “Frontens Gryningsfärg” (2017) på Kulturhuset Stadsteatern.

 

”De redan frälsta” har premiär den 17 januari på Södra Teatern i Stockholm, där den sedan spelas vid tio tillfällen. Därefter åker föreställningen på turné till fler än 30 orter i landet. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.