Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Det är ni som är rädda för spoilers som ska skämmas i höst

Emilia Clarke spelar Daenerys Targaryen i ”Game of Thrones”, vars sjunde säsong inleds den 17 juli.
Emilia Clarke spelar Daenerys Targaryen i ”Game of Thrones”, vars sjunde säsong inleds den 17 juli. Foto: HBO/AP

I spoilerpolitikens värld råder fullkomlig konsensus: en stor kulturupplevelse är lika med en överraskning. Det är dags för spoilerrevolutionärerna att vakna.

Att skriva om spoilers är kanske inte det mest trendkänsliga en kulturskribent kan få för sig år 2017. Men kriget mot spoilers verkar ju aldrig vara över, och vi spoilerrevolutionärer får aldrig låta våra motståndare tysta oss.

Läs mer: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska spoilern

Ursprungligen var en spoiler en avgörande bit information ur exempelvis en bok eller en film, så pass viktig för handlingen att man helt enkelt inte fick samma upplevelse om man kände till informationen på förhand. En spoiler i traditionell mening kunde alltså vara att, säg, på försättsbladet till alla bokhandelns exemplar av valfri deckare skriva vem mördaren är.

Med tiden har spoilerfobikerna vunnit alltmer mark. Numera avgrundsvrålas det ”SPOILA INTE” så fort en aktuell tv-serie kommer på tal. I dessa veckor av ”Borg”-biopremiär har påtagligt många människor föga förvånande ombetts att inte ”berätta hur det slutar”, trots att den verkliga tennismatch som ligger till grund för filmen utspelade sig för 37 år sedan. Det fria samtalet om kulturen begränsas till viskningar i förbifarten och menande ögonkast.

Vi verkliga extremister skulle förstås vilja hävda att den sortens sosserier är oförlåtliga.

I själva verket är det förstås den senkomna som ska skämmas. Ett föredöme för alla spoilerskräckslagna där ute är Jerry Seinfeld i pilotavsnittet av serien som bär hans namn. Han har spelat in en viktig basebollmatch på vhs och sedan undvikit all mellanmänsklig kontakt tills han har tid att se den – ringer telefonen svarar han med orden: ”Säg ingenting om du vet vad som hände i Mets-matchen, jag har bandat den, hej”. Hans enda misstag är att släppa in sin granne, mer känd som Kramer, som kastar en blick på tv:n och konstaterar: ”Mets gjorde verkligen bort sig i kväll”.

I offentligheten råder kulturfientlig konsensus: en stor kulturupplevelse är lika med en överraskning. Ta bara den nyss avslutade sjunde säsongen av HBO:s fantasydrama ”Game of thrones” – en toppensäsong, för övrigt, men tiden för oss actionrevolutionärer att ta upp kampen mot de dämpade-samtal-i-tronrumskonservativa är inte nu – och hur den spoilats.

Läs mer: Tre teorier inför ”Game of thrones” sista säsong

På förhand läckte, nästan scen för scen, informationen om vad som skulle hända under säsongens gång. Brutala knivmord, incestuösa kärleksmöten, drakar av is – allt fanns till allmän beskådan på internet. En läcka av den magnituden var något nytt, i synnerhet som tv-serien inte längre baseras på de sedan länge publicerade böckerna av George R.R. Martin och därför på ett annat sätt kan överraska tittarna. HBO slet sitt hår och vred sina händer. Allt var förstört!

Eller? Kunde inte förhandsinformationen i själva verket fungera som en sorts kunskap för tittaren, med vilken man sedan verkligen kunde se serien för vad den var?

Quiz: Vad kan du om ”Game of thrones”?

Just detta reformarbete sysslar bland annat den amerikanska podcasten ”A storm of spoilers” med. För varje poddavsnitt avhandlas ett ”Game of thrones”-avsnitt, först mer allmänt i en spoilerfri del, sedan – efter upprepade varningar – i en del där alla kort ligger på bordet. Vi verkliga extremister skulle förstås vilja hävda att den sortens sosserier är oförlåtliga.

I dagarna har ”Game of thrones”-skaparna D.B. Weiss och David Benioff gått ut med att de kommer att filma ett helt gäng slutscener för att inte riskera läckage. (De mer konspiratoriskt lagda bland oss spoilerrevolutionära viskar att det i sig är ett villospår.) I stället borde de förstås äga denna sköna nya spoilervärld – demonstrativt låta bli att sätta upp staket kring sina inspelningsplatser, vinka in paparazzifotograferna, och förmedla, en gång för alla, att en äkta kulturkonsument ska ha högre krav på sin upplevelse än en känsla av förvåning.

Greta Thurfjell: Inför triggervarning för spoilervarningar

Dessutom skulle vi slippa vänta till 2019 för att få veta om det är Jon eller Daenerys som dör.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.