Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-13 11:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/haim-har-sitt-mest-gripande-ogonblick-hittills/

Skivrecensioner

Haim har sitt mest gripande ögonblick hittills

Haim.
Haim. Foto: Universal

Haim lever upp till de höga förväntningarna på sitt tredje album ”Women in music Pt. III”. Med djärva stilval och känsliga texter lyckas systrarna få rocken att låta fräsch igen.

Sist jag gick på Haim-konsert hittade jag en viagra på golvet. Då garvade jag mest lite för mig själv åt den blå tabletten, innan jag kastade den i närmsta papperskorg. Men jag kom att tänka på händelsen nu när jag ville beskriva den subversiva potentialen i de tre kaliforniska systrarnas musik. För självklart är det just på en Haim-konsert man hittar en viagra. Inget annat band har som de det senaste decenniet ifrågasatt rockens norm om maskulinitet. Bara genom att finnas till utgör de en utmaning mot genrens associationer till outtröttlig, manlig potens.

Sedan debuten ”Days are gone” från 2013 har de med skarp blick finkammat den amerikanska rockhistorien. Fleetwood Mac, Tom Petty, alla musikerna som höll till i Laurel Canyon på 1960- och 70-talen, Joni Mitchell i synnerhet. I en tid där band typ knappt finns längre har de ensamma lyckats få rocken att låta fräsch. Det är en prestation som i sig är värd applåder. Men den har också satt dem i en besvärlig position. För varje släpp höjs förväntningarna.

Kanske är det därför som de på sitt tredje album, ironiskt betitlat ”Women in music Pt. III”, börjar i att vara på väg bort. En dimmig blåsslinga och en högt mixad, organisk trumrytm leder mellansystern Danielles röst fram till tanken om att lämna Los Angeles, i låten med samma namn. Den längtan efter rörelse som hon beskriver är en nyckel till hela den sexton spår långa skivan, producerad av bandet själva tillsammans med Ariel Rechtshaid och Rostam Batmanglij.

För samtidigt som Haim presenterar sig från en ny sida har de fortfarande rötterna kvar. ”Every time I think I might leave this city for the first time, I wake up on the other side wondering, was I just dreaming?” frågar sig Danielle. Precis så låter albumet som systrarna kallar ”Wimpiii” (uttalas ”wimpy”). Som ett band som sträcker sig efter något annat, utan att riktigt kunna släppa taget.

I ambivalensen finns en spänning som är intressant. Den låter produktionen måla med bredare penslar, introducera nya ljud vid sidan av den sedan tidigare mycket solida förankringen i trummorna och basen. Jazzinfluenser trängs med samplingar trängs med elektroniska element som får syskonens melodispråk att sträcka på sig, kännas lite modigare. Samtidigt öppnar de djärvare stilvalen också upp för en tematik som är råare. Att diskutera psykisk ohälsa i text har ju blivit standard i modern pop på sistone, men så känsligt som Danielle Haim sjunger om sin depression i ”I know alone” lyckas få artister med sikte på höga strömningssiffror låta.

”Some things never change, they never fade, it’s never over” säger hon och konstaterar att ingen vet vad ”ensam” betyder så väl som hon gör. Det är ord bränner till i alla som passerat något slags krön i vuxenblivandet och upptäckt: ”var det så här det blev?!” Efter att ha börjat sin karriär med att posera med alla rockens ballaste attribut är Haim i dag tre kvinnor i 30-årsåldern som vågar röra vid konsekvenserna av vad deras livsval har gjort dem till. Rockstjärnor, absolut. Men också normbrytare, med allt vad det innebär av en ständig, underliggande känsla av ensamhet. ”When Sunday comes they expect me to shine”, sjunger Danielle. Det är Haims sköraste, mest gripande, ögonblick hittills.

Bästa spår: ”I know alone”

Läs mer om musik och fler recensioner av Sara Martinsson

Ämnen i artikeln

Dagens skiva
Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt