Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 04:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/halv-miljard-i-statligt-stod-till-krisande-medier/

Kultur

Halv miljard i statligt stöd till krisande medier

16:14. Amanda Lind (MP) höll pressträff.

Den pågående coronapandemin har försatt den svenska mediebranschen i kris.  Sparpaket och varsel har redan annonserats från stora mediebolag. Nu skjuter staten till 500 miljoner kronor i ett särskilt stöd till nyhetsmedier. 

För svenska dagstidningar och nyhetssajter innebär den pågående covid-19-pandemin en svårlöst motsättning. Å ena sidan har behovet av en flyfotad nyhetsbevakning av hög kvalitet sällan varit högre, å andra sidan störtdyker annonsintäkterna.

Antalet engagerade läsare har aldrig varit större, men på många håll i Mediesverige förekommer just nu hot om neddragningar och varsel.

Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP)
Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) Foto: Ali Lorestani/TT

Så sent som i onsdags presenterade den norska mediekoncernen Schibsted ett sparkpaket på en halv miljard norska kronor. Företaget äger svenska tidningar som Svenska Dagbladet och Aftonbladet och vad gäller den senare kan upp till var sjätte journalist komma att varslas om uppsägning. Den Bonnierägda kvällstidningen Expressen har sedan tidigare gjort klart att runt 115 miljoner kronor måste sparas in.

Tillsammans med samarbetspartierna L och C har regeringen nu beslutat om ett extra stöd till nyhetsmedier. Anslaget uppgår till 500 miljoner kronor och beräknas vara på plats till sommaren.

– Vi ser att coronakrisen sätter sig på en redan utmanande situation för medierna, med sviktande annonsmarknad och en omställning till digitalt läsande som inte fullt ut har kompenserat annonstappet. Den situationen accelererar nu och det är också därför som vi från regeringens sida skjuter till den här halva miljarden i ett brett stöd till allmänna nyhetsmedier, säger kulturminister Amanda Lind (MP).

Tanken med stödet är att det ska nå fler än de företag som omfattas av det vanliga presstödet. Amanda Lind nämner att till exempel gratistidningar ska kunna få del av pengarna, men kan inte svara på exakt hur de kommer att fördelas.

– Vi återkommer med den exakta förordningen som sedan styr hur myndigheten kan fördela de här medlen. Tanken är att de både delvis ska kompensera annonstappet under coronakrisen, men också kunna fungera som ett stöd för att redaktionerna ska kunna verka under den här perioden.

Sedan tidigare har regeringen och samarbetspartierna presenterat 200 miljoner kronor i extra mediestöd och tidigarelagt utbetalningar av redan beslutade stöd. Trots det saknas pengar. Jan Fager, tillförordnad vd vid branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU), kallar det nya stödet för ”otroligt viktigt” och säger till DN att initiativet sänder en viktig signal.

– Nu ska det beslutas om hur pengarna ska fördelas och det är då viktigt att det blir så bra och skyndsamt som möjligt, för de här pengarna behövdes nyss. Under tiden den här pandemin har pågått så har ungefär 400 miljoner redan försvunnit från tidningsbranschen. Så det finns ett skriande behov, säger han.

Amanda Lind är medveten om att många mediebolag nu kämpar för sin överlevnad.

Tror du att coronakrisen kommer att innebära att svenska dagstidningar går i konkurs?

– Jag hoppas inte det. Det är delvis därför vi har gjort stora stöd till näringslivet och också särskilt riktade stöd till medierna, för vi ser att medierna fyller en så enormt viktig demokratisk funktion, att både bevaka den krisen här och nu – det pekar ju på behovet av nyheter – men också finnas som vakthund och granska makten och de beslut som har fattats.

Läs mer: 

50 tjänster kan försvinna från Aftonbladet

Martin Jönsson: Kvällstidningarna upplever nu sin djupaste kris