Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Herrar, herrar, herrar. Vad i hela fridens namn pågår?

Hanna Fahl om Melodifestivalen.
Hanna Fahl om Melodifestivalen. Other: Henrik Montgomery / TT

Inget ont om äldre herrar. Flera av mina bästa vänner är äldre herrar. Men det verkar finnas en aldrig sinande källa ur vilken de äldre schlagersugna herrarna bara forsar rätt in i SVT:s öppna gap.

Men vad i hela fridens namn är det som pågår på Melodifestivalredaktionen?

Då menar jag inte det faktum att man stavat fel till sin egen tävling på den stora backdrop framför vilken alla bilder togs på presskonferensen (”Melodyfestivalen”), utan jag menar startfältet.

Har SVT stavat fel till sin egen tävling. Det stod "Melodyfestivalen” nämligen.
Har SVT stavat fel till sin egen tävling. Det stod "Melodyfestivalen” nämligen. Foto: Magnus Hallgren

Björn Ranelid var absolut milt uppiggande 2012 när han skrällde sig till final med sitt sädanthem, men så fick vi Thorsten Flinck samma år, och därefter fyra Ravaillaczfarbröder, och sedan Hasse Andersson som toppades med 87-årige Owe Thörnqvist, och nu har man alltså klämt in inte mindre än tre ranelidingar (kort för ”äldre herrar som inte främst är kända för att göra musik men som omöjligt kan motstå en tremiljonerspublik”) och tryfferat hela anrättningen med Kalle Moraeus.

”Men Kikki Danielsson då!”, utbrister nu Melodifestivalredaktionen i indignerad kör för att motbevisa tesen om gubbgräddfil rätt in i tävlingen, och ja, hon är en äldre kvinna. Hon råkar händelsevis också vara den senaste kvinnan över femtio som varit i final. Det var för tretton år sedan

Läs här: Här är årets alla artister på Melodifestivalen

Det tycks helt enkelt finnas en aldrig sinande källa ur vilken de äldre schlagersugna herrarna liksom bara forsar fram och sprattlar rätt in i ett villigt SVT:s mun.

Inget ont om äldre herrar. Flera av mina bästa vänner är äldre herrar. Och jag kan förstå frestelsen – när Jonas Gardell äntligen vill ställa upp är det svårt att säga nej. Samma medRobert Gustafsson med dansbandet Rolandz. Kalle Moraeus är ju ett folkligt namn. Edward Blom samplades tidigare i år i en sommarplåga (”När man festar festar man”) och har viss behjärtansvärd knasfaktor (ja, jag vet att han inte ens är 50 år fyllda, men mentalt är han en raneliding). En av dem, absolut. Men fyra? En sjundedel av startfältet?

Quiz: Vad kan du om Melodifestivalen?

Jag känner visst personligt ansvar för sakernas tillstånd, det ska medges. I våras gnällde jag oupphörligt över det strömlinjeformade startfältet bestående av lagom vackra lagom unga ex-”Idol”:er med Spotifymaximerade pophittar. ”Var är spretet”, väste jag, ”var är tävlingens själ”. Möjligen skulle jag ha varit försiktigare med vad jag önskade. Spret, om än väl vällagrat sådant, det blir det åtminstone!

Bland de 28 namnen finns också en hel del jag är genuint nyfiken på att höra och en del smarta värvningar. Norska artisten Kamferdrops är placerad i samma deltävling som Kikki Danielsson, vars ”Jag trodde änglarna fanns” hon gjorde en coverhit på tidigare i år. Ida Redig, Moncho och Elias Abbas är kul namn i sammanhanget.

Dotter, eller Johanna Jansson som hon egentligen heter, ställer upp med en låt skriven tillsammans med schlagerdreamteamet Thomas G:son, Peter Boström och Linnea Deb. Mariette är tillbaka för tredje gången, i år med en Jörgen Elofsson-låt och ett underbart oblygt sikte på Eurovision song contest.

Hanna Fahl: Ett spännande programledarval, det är David Lindgren inte

Liam ”Liamoo” Cacatian Thomassen, ”Idol”-vinnare 2016, ryktas ha en vass låt, polska Margaret som hade en Europahit med ”Cool me down” i fjol är ett oväntat och kul namn, och det viskas att Mendez ska försöka göra en schlagerns ”Despacito” vilket ju är en ambition i nivå med Ikaros vaxvingar, och kan bli mycket underhållande att betrakta.

Också intressant är att det är tolv bidrag på svenska – något fler än vanligt, och kanske en effekt av årets Eurovisionresultat där samtliga bidrag sjungna på annat språk än engelska tog sig till final och Salvador Sobrals ”Amar pelos dois” på portugisiska vann.

Så det blir nog en tävling av det den här gången också, herrtäthet till trots. Och ska jag tippa en vinnare, helt utan att ha hört en ton, så gör jag som i fjol och säger: Det är Mariettes år. Någon gång ska väl även denna stillastående klocka till schlagerreporter visa rätt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.