Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-19 03:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/hanna-fahl-poangskandalen-i-eurovision-ar-en-forolampning-mot-alla-som-foljer-tavlingen/

Kultur

Hanna Fahl: Poängskandalen i Eurovision är en förolämpning mot alla som följer tävlingen

Eurovisionchefen Jon Ola Sand. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Om hela resultatet i fotbolls-EM blev fel och fick räknas om i efterhand skulle det bli ramaskri. Men exakt samma sak har just hänt i Eurovision song contest, och arrangörerna låtsas som ingenting.

Föreställ dig att Uefa, några dagar efter att fotbolls-EM avgjorts, skickar ut ett kort pressmeddelande om att de råkat göra ett misstag och resultatlistan var fel. Den som utropats till femma var i själva verket sexa och tvärtom, den som vann gruppspelet var i själva verket tvåa, faktum är att mer än hälften av de deltagande länderna får sina placeringar ändrade i efterhand. Enda förklaringen är en kort passus om att ”den mänskliga faktorn” är att skylla. Det är ett helt osannolikt scenario, men om det inträffade skulle det gissningsvis leda till hätska presskonferenser, offentliga ursäkter och självrannsakningar, någon skulle bli av med jobbet. Hela organisationens kompetens skulle ifrågasättas, hela tävlingens existensberättigande.

Detta är exakt vad som skett i årets Eurovision song contest. På onsdagen gick pressmeddelandet ut om att finalrösterna räknats om. 14 av de 26 länderna i finalen fick sina slutplaceringar justerade. Sverige hoppade upp ett snäpp – från sexa till femma – men förlorade å andra sidan sin position som juryns etta.

Läs mer: John Lundvik klättrar en placering i Eurovision efter jurymiss 

Det hela är en snårig historia, men i korthet gick det till så här: Juryn i Belarus bröt mot reglerna efter semifinalen, när jurymedlemmarna offentligt avslöjade hur de röstat. Det ledde till att deras röster diskvalificerades i finalen, och i stället byttes ut mot proxy-röster som räknats fram av en algoritm, baserat på poäng från länder med liknande röstningsprofil. Dessa röster tycks dock ha vänts upp-och-ned. Det land som rankades lägst fick högst poäng, och tvärtom.

Det var inte svårt att räkna ut att något gått snett – många, inklusive jag, reagerade på de märkliga poängen när de delades ut i direktsändning. Det krävs kanske viss rudimentär kunskap om tävlingen och årets bidrag för att instinktivt förstå att en 12:a till Israel inte var logisk. Men är det inte just sådan grundläggande koll man borde kunna begära, som ett minimikrav, av dem som hanterar tävlingen och poängräkningen?

Till saken hör att det här inte var den enda oklarheten kring årets poängräkning. Flera (!) jurymedlemmar – däribland en i den svenska juryn – tycks ha lämnat bakvända röster där den de tyckt sämst om fått flest poäng i semifinalen, något som Aftonbladet rapporterat om. Det kan man ganska enkelt uttyda genom att jämföra jurymedlemmarnas röster i semin med dem i finalen, där de plötsligt ändrat sig och röstat tvärtom. Redan 2016 uppstod samma problem, och en dansk jurymedlem erkände då att hon röstat fel. EBU har alltså varit medvetna om de uppenbart bristfälliga instruktionerna i flera år, utan att göra något åt saken. Man har inte heller kommenterat årets juryoklarheter över huvud taget – trots att de felaktiga poängen kan ha kostat minst ett land en finalplats.

Det är bara en lek, kanske någon nu invänder, bara underhållning! Men nej, inte mer än vad fotbolls-EM är det, och man kan bara föreställa sig det kollektiva avgrundsvrål som hade ekat om det var sportvärlden som drabbats. De här misstagen undergräver hela Eurovision song contests trovärdighet som tävling och som världens största direktsända musikevenemang. Den nonchalans med vilken man nu hänvisar till ”den mänskliga faktorn” är rent arrogant mot alla dem som deltar och alla de många miljoner som följer tävlingen. Någon på EBU borde – allraminst – kräla i stoftet, be om vår förlåtelse, och presentera en tydlig plan för hur man tänkt se till att det aldrig händer igen.