Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Hård ledarstil på Kulturhuset Stadsteatern kritiseras

Kulturhusets Stadsteaterns vd Benny Fredriksson
Kulturhusets Stadsteaterns vd Benny Fredriksson Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Det riktas hård kritik mot Benny Fredrikssons ledarskap som chef för Kulturhuset Stadsteatern i en granskning som har gjorts av Aftonbladet. Tidningen har talat med ett fyrtiotal personer som har berättat om en hårdför ledarstil och trakasserier mot anställda.

Simon Flinkas var sekreterare åt Benny Fredriksson under tre år i början av 2000-talet. I dag är han kaninfarmare i Västergötland och den enda som öppet kritiserar Benny Fredriksson i Aftonbladets granskning

När DN talar med Simon Flinkas säger han att det inte finns något att vara rädd för, men också att han har förståelse för att anställda på Kulturhuset Stadsteatern inte vågar ta upp missförhållanden där:

– Det är en helt egen värld där en diktator får styra och ställa bäst han vill så länge han visar upp bra ekonomiska siffror för politikerna i Stadshuset. Jag förstår att folk är rädda, för det finns alltid kreativa sätt att göra sig av med anställda, säger Simon Flinkas.  

Anklagelser om trakasserier behandlades inte alls, enligt Simon Flinkas, under hans tid på Stadsteatern. Han menar dock att Benny Fredriksson inte ska ses som en förövare, utan mer som någon som har låtit förövarna fortsätta vara förövare.

– När en stjärnskådespelare betedde sig fullständigt vedervärdigt svinaktigt mot producenten i en uppsättning kastade han inte ut stjärnskådespelaren, utan valde att lyfta den kvinnliga producenten ur produktionen, säger Simon Flinkas.

Han berättar om en arbetssituation där många medarbetare var rädda och for illa. Han är kritisk till att Benny Fredriksson fått fortsätta att styra verksamheten trots all den kritik som har funnits under åren.

I fredags skickade Benny Fredriksson ut ett internt mejl till de anställda som Aftonbladet publicerat. Där skriver Benny Fredriksson bland annat: ”Jag har förstås varit medveten om att det har funnits och finns en patriarkal struktur i vår bransch. Men jag har först nu insett hur extremt allvarligt och utbrett problemet med sexuella och andra trakasserier är.”

– Benny hävdar i princip att han ingenting har känt till. I så fall måste han ha varit både döv och blind, säger Simon Flinkas.

Uppgifterna i Aftonbladet ledde till att Stockholms stad på onsdagen startade en utredning om Benny Fredrikssons ledarstil. Den fick genast kritik för att vara "intern" och "riggad".

DN har talat med flera personer som har nära insyn i verksamheten. De är kritiska till att en av utredarna är en av Benny Fredrikssons närmaste medarbetare, Kulturhuset Stadsteaterns hr-chef Lena Joelsson.

– Jag förstår inte hur de tänker, att personalen på Stadsteatern ska gå till Benny Fredrikssons närmaste medarbetare för att vittna mot honom, säger till exempel Tuttika Sen som är producent.

En annan person, som säger att hon är en av dem som har berättat om trakasserier för Aftonbladet, säger till DN att Benny Fredrikssons hårdföra ledarstil har varit känd länge. Men att det blev en öppning i och med #metoo. 

– Många av oss har varit rädda under hela vårt yrkesliv. Alla har pratat om Benny Fredriksson, men nu var det som om det öppnades en liten dörr på glänt för att man skulle kunna samla ihop vittnesmål. 

– Men så slås den igen, bara för att man väljer att tillsätta en utredning som inte är oberoende. Det skulle komma in massor av anmälningar om det gjordes av någon utanför huset. Nu vågar ingen säga något.

Varför inte?

– För att den är intern. Vi upplever att man förmodligen inte kan vara anonym. Det känns som om informationen kommer att gå direkt till Benny.

DN har sökt hr-chefen Lena Joelsson för en kommentar men hon har avböjt. I stället har vi pratat med den andra utredaren, Anita Lidberg. 

Hon säger att hon är personaldirektör för Stockholms stads förvaltningsorganisation, och att Stadsteatern Kulturhuset är ett fristående aktiebolag.

– Jag tänker att jag kan betraktas som oberoende.

– Man behöver också ha ett brett perspektiv. Jag måste också prata med Benny Fredriksson. Han måste få bemöta det som kommer fram så klart. Det är inte en rättegång utan en utredning.

Marianne Lindberg De Geer, som förra året slutade som konst- och designchef på Kulturhuset Stadsteatern, reagerar mot att Stockholms stads stadsdirektör, Ingela Lindh, berömde Benny Fredrikssons förändringsarbete i ett radioinslag på onsdagen. Det är inte konstigt om han har fiender, menade hon.

– Då undrar jag hur personalen på bara en vecka ska kunna få förtroende för en stadsdirektör som redan tagit ställning? Så frågar du mig så är utredningen riggad.

DN har sökt Benny Fredriksson som avböjer att kommentera innan utredningen är klar.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.