Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-17 20:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/helena-lindblad-hbos-ferranteserie-ar-hundraprocentigt-lojal-med-de-unga-kvinnorna/

Kultur

Helena Lindblad: HBO:s Ferranteserie är hundraprocentigt lojal med de unga kvinnorna

Elisa del Genio och Ludovica Nasti är ljuvliga som Elena och Lila i ”My brilliant friend”.
Elisa del Genio och Ludovica Nasti är ljuvliga som Elena och Lila i ”My brilliant friend”. Bild: Eduardo Castaldi/HBO

Läsarna av Elena Ferrantes ”Min fantastiska väninna” kommer att känna igen sig i HBO:s filmatisering. En intim, våldsam och vacker skildring av komplex kvinnlig vänskap.

Helena Lindblad
Rätta artikel

Vännerna Lila och Elena har knappt hunnit lära sig läsa innan de kommer över snyftarklassikern ”Unga kvinnor”. De slukar den, om och om igen i gathörn och på bakgårdar. En flickig flaskpost från en annan värld, men också ett löfte – särskilt för den försigkomna Lila – om att man kan tjäna pengar på att skriva.

Kontrasten mellan de napolitanska barnens brutala vardag i en fattigförort på 50-talet och den mer idylliska skildringen från 1800-talets Amerika kunde kanske inte vara större.

Men det säger något om det universella i känslan av att vara flicka i en mansdominerad värld. Den tummade boken blir också en snyggt symbolladdad inledning på en tv-serie med hundraprocentig lojalitet med just unga kvinnor, baserad på bokserien som blivit en pyramidal försäljningssuccé.

HBO:s första icke-engelskpråkiga storsatsning ”My brilliant friend” (textad även i Italien eftersom dialogen delvis är skriven på 50-talsnapolitanska) är på det stora hela trogen första delen av Elena Ferrantes Neapelsvit som inleds med ”Min fantastiska väninna”. 

Barnen som spelar den frihetsälskande Lila respektive den mer följsamma Elena är ljuvliga. Allvarsamma, ständigt iakttagande.

De fyra första avsnitten, som jag har sett, utlovar ett episkt coming of age-drama präglat av lika delar intimitet, vänskap, svek och övergrepp. 

De första två delarna, när flickorna är barn, utspelar sig i en lite märkligt steril värld, baserat på det ökända slumkvarter där den första romanen börjar.

I DN:s reportage från inspelningen av ”My brilliant friend” berättade regissören Saverio Costanzo att de var måna om att inte bygga vidare på populära, skrikiga klichéer om Neapel. I stället ville man understryka känslan av instängdhet och fattigdom.

Ludovica Nasti som spelar Lila.
Ludovica Nasti som spelar Lila. Foto: Eduardo Castaldi/HBO

Det finns fördelar och nackdelar med det. Miljöerna är inledningsvis minimalistiska och gråmelerade på ett nästan Roy Anderssonskt vis, de kliniskt rensopade gatorna ger en lite distanserande, kulissartad känsla.  Å andra sidan blir bostadshusen och den omgivande ödemarken en sparsmakad fond för det explosiva våld som ständigt hotar barn och vuxna. Man får en fysisk förnimmelse av den klaustrofobiska trångboddheten. 

Så småningom vidgas dock flickornas trånga värld. Neapelbukten glittrar löftesrikt och öppnar upp historien på ett skönt sätt.

Gaia Girace och Margerita Mazzucco spelar Lila och Elena som tonåringar.
Gaia Girace och Margerita Mazzucco spelar Lila och Elena som tonåringar. Foto: Edouardo Castaldi/HBO

Berättandet i ”My brilliant friend” är inte direkt neorealism, men Costanzo förhåller sig ändå kärleksfullt till den traditionen. Tänk scenen där fru Peluso desperat spurtar efter polisbilen som för bort maken Alfredo, gripen för mordet på bossen Don Achille. En fin vink till ”Rom – öppen stad” (1947). För övrigt ser många av damerna i serien ut som systrar till den kantigt paranta Anna Magnani från bland annat Rossellinis film.

Barnen som spelar den frihetsälskande Lila respektive den mer följsamma Elena är ljuvliga. Allvarsamma, ständigt iakttagande. Den fantasifulla övergången i tredje avsnittet, där de två plötsligt är unga kvinnor blir smått chockartat, men även de nya skådespelarna känns väl valda.

Hela kvartetten aktriser bär känsligt och närvarande fram Ferrantes berättelse om den laddade vänskapen mellan Lila och Elena, den som både ger och tar och där bildningen och läshungern blir ett slagfält som ömsom sammanför,  ömsom söndrar dem. En komplexitet som ”My brilliant friend” ser ut att lyckas förvalta i bild.