Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-09 11:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/helena-lindblad-simon-j-berger-oppnar-skadespelarnas-hantverkslada/

Kultur

Helena Lindblad: Simon J Berger öppnar skådespelarnas hantverkslåda

Skådespelaren Simon J Berger.
Skådespelaren Simon J Berger. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

”Exit”-stjärnan Simon J Berger kommer ut som rollspelsnörd och hyllar de mytiska berättelsernas urkraft, skriver DN:s Helena Lindblad som spetsar öronen som mest när han pratar om sin egen metodik som skådespelare.

En läsbesatt unge i töntfrisyr som kunde plöja två ”Sagan om Isfolket”-böcker på en skoldag. Senare en genusmedveten science fiction-älskare. Dessutom en engagerad rollspelare. Skådespelaren Simon J Berger beskriver ogenerat sig själv som fullblodsnörd.

Pratar vi om samma kille som gestaltar ett genomcyniskt, kokainsnortande finans-psycho i norska ”Exit” – Skandinaviens mest amoraliska tv-serie på senare tid?

Japp. Snacka om illusionens makt. 

Simon J Berger slog igenom med ett brak i hyllade ”Upp till kamp” (2007), har tidigare spelat den ikoniska folkhemsskurken Sickan i ”Jönssonligan – Den perfekta stöten”, synts i fantasyserien ”Hidden: förstfödd” och har en roll i deckaren ”Roslund Hellström: Box 21”.

Som många sommarpratare hoppar Simon J Berger från tuva till tuva men gör också en rörande utvikning om den långa kampen för att bli pappa. Ett originellt – men inte helt lyckat – grepp är att flika in lite rollspel (”Apocalypse world”) via telefon med en kompis. 

Visst knyter han ihop säcken när han talar om berättelsernas urkraft och hur så kallad skräpkultur ofta traderar de gamla myterna. Men det blir väl allmänt. 

Mest hörvärd är Simon J Berger när han bryter ner sin egen metodik. Först hur han gick på tvärs mot det han lärt sig på Scenskolan som rookie i ”Upp till kamp”. Sedan hur han gjorde för att befria sig från en återhållen spelstil som han kallar ”en fot på bromsen” – ett arbete som syns tydligt i ”Exit”. De där inblickarna i skådespeleriets hantverk hade man velat ha många fler av.

Läs mer:

Här är årets Sommarpratare 2020 

Läs recensionerna av årets Sommar i P1

Ämnen i artikeln

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt