Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 15:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/helena-lindblad-tenet-oppnar-storbiograferna-men-smalare-filmer-kan-bli-krisvinnare/

Film

Helena Lindblad: ”Tenet” öppnar storbiograferna men smalare filmer kan bli krisvinnare

”Tenet”
”Tenet” Foto: Melinda Sue Gordon

När ska de stora biograferna kunna välkomna publiken igen? Blir Christopher Nolans ”Tenet” den efterlängtade dörröppnaren i sommar? Framtiden är svår att sia om, men kreativiteten imponerar och en hel del talar för att kvalitetsfilmen kan bli vinnare efter krisen, skriver Helena Lindblad.

Vi var sex själar i veckan som, på tryggt avstånd, bänkade oss för att se Robert Bressons ”Ficktjuven” på Victoria i Stockholm. En svartvit, stram 50-tals-Parisskidring, så fin att se – men inte den mest publikfriande klassikern direkt?

Filmvåren 2020 liknar ingen annan. Så när som på sådana här upplevelser mest på ont tyvärr. Alla Filmstadens biografer, samt nästan alla Svenska Bios salonger är tysta och nedsläckta för den ordinarie publiken sedan två långa månader. Alla biografägare, små som stora, blöder pengar och är beroende av ett snålt tilltaget statligt stöd för att överleva.

Filmvärldens bultande hjärta, filmfestivalen i Cannes som skulle ha startat denna vecka, är förstås inställd på grund av pandemin. Inga eventuella kommande filmsuccéer får chansen att pröva sina vingar i år. Tänk om inte den svenska Guldpalmsvinnaren ”The square” eller förra årets vinnare ”Parasit” hade haft Cannes som uppskjutningsramp... Den apokalyptiska känslan förstärks i mitt Facebookflöde där folk oavbrutet delar den symbolladdade filmsnutten med ett vildsvin (!) som rastlöst löper längs den folktomma strandpromenaden i Cannes. 

Hur det ska gå? Svårt att sia. Biobranschen sätter sitt hopp till Christopher Nolans sci-fi-thriller ”Tenet” som är inplanerad den 17 juli. Om det blir premiär beror förstås på olika länders restriktioner för hur många som får samlas. Klart är i alla fall att flera stora länders marknader måste var med på tåget. Att ”Tenet” kan komma att dominera varenda duk om/när biograferna öppnar igen känns lite kvävande. Även om trailern är fantastisk och Nolan är en välkänd biokramare. Andra storfilmer som är tänkta som dörröppnare i sommar är road rage-thrillern ”Unhinged” med Russell Crowe och Disneys ”Mulan”.

Men precis som huvudpersonen Michel i ”Ficktjuven” till slut hittar en kreativ lösning på sitt dystra liv, så kan det komma en del gott i pandemins spår för olika typer av film. Det finns flera olika hoppingivande scenarier.

Den kreativitet som har flödat med jukebox-bio, drive in-bio, tv-spelsbio, stödsamarbeten mellan strömningstjänster som Draken Film och småbiografer, robotstyrda biografer i Sydkorea och så vidare, lär vara ett nödvändigt verktyg för att hantera ett nytt filmlandskap. 

Trenden med lyxig upplevelsebio med vin och mat fortsätter, men branschkännare talar också om en möjlig kommande renässans för mindre kvartersbiografer. Den spirande uppfinningsrikedomen kanske till och med kan locka tillbaka den eftertraktade publiken 18–25 år – billigare biljetter, någon? – vilket lär vara nödvändigt för att säkra återväxten.

De biografer som trots allt hållit öppet – tack Victoria, Grand, Zita, Bio Capitol och Cinemascenen-biografer! – har stått för en helt avgörande signalpolitik. Inte bara för att de har varit några av världens enda öppna salonger, utan för att de också än tydligare än förut visat att film på bio kan vara så mycket mer än blockbusterpremiärer.

Klassiker på bio är inget nytt, men den här våren har man sett det i ett nytt eskapistiskt ljus. Inte bara smalare verk som Bresson eller Agnès Vardas omistliga ”Cléo från 5 till 7” liksom äldre stapelvaror som ”The shining”, ”Apocalypse now” med mera. Att se dem på stor duk är lyx i sig.

Att det handlar om mindre kvalitetsfilmsbiografer, vars utbud inte är lika styrt av globala beslut som jätten Filmstaden, är ett tecken i tiden. När Film i Västs strategichef Tomas Eskilsson nyligen tecknade en dyster framtidsprognos handlade några av de få positiva tongångarna om hur arthouse fortsätter vara en stark svensk gren. 

Gillar man alternativ till Hollywood kan man lyssna till Filmstadens bokningschef Per Mårtensson. I ett filmat samtal från nätbaserade filmtidskriften Point of view (30/4) sade han att han trodde att kvalitetsfilmen paradoxalt nog skulle få extra mycket plats när biograferna i bästa fall kör i gång på allvar i höst – eftersom så många storbudgetfilmer är flyttade till 2021–2022.

Ljuv musik för alla oss som vill se många olika typer av filmer.

Läs mer: Coronakrisen tvingar fram en ny biokultur