Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-26 05:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/helena-lindblad-vass-skolexpert-som-vagrar-forskona/

Kultur

Helena Lindblad: Vass skolexpert som vägrar försköna

Emma Leijnse sommarpratar om den svenska skolan. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Skolreportern och författaren Emma Leijnse talar frankt om ”underkäntmaskiner” och ”frånvalsskolor” när hon formulerar sig kring den svenska skolans många problem.

Emma Leijnse, profilerad skol- och utbildningsreporter på Sydsvenskan samt författare till vassa böcker om den ständigt omdebatterade svenska skolan, kallar sig själv i ett svagt privat ögonblick för ”familjens egen lilla faktaruta”. Inget fake news här inte. Leijnses sommarprogram är så fakta- och statistikspäckat att man nästan storknar. 

Man får koncentrera sig för att hänga med. Den tonlösa rösten i örat understryker känslan av power point-presentation för radio. Men bakom det lite torrt förnumstiga anslaget finns ändå en engagerad och kunnig berättare. Och efter många år som förälder till skolbarn är det klart att man måste spetsa öronen. 

Leijnse är kanske ingen entertainer men hon benar skickligt och övertygande ut ett antal problemställningar som gör svenska skolan ineffektiv, socioekonomiskt orättvis och som ökar klyftorna mellan könen (läs: lässvaga killar kommer brutalt på efterkälken). Det blir lite komiskt när hon åskådliggör hur all den skoldebatt som präglat svensk politik på senare år lett till så lite, och hur vi trots allt sitter med ett system där skolsegregationen har hamnat i föräldrarnas knä. 

Vem vill inte främja en mångkulturell skola där olika grupper från samhället får chans att mötas, frågar hon sig retoriskt. Men när det handlar att om att vara förälder i första hand, att försöka välja bästa möjliga skola för ens ungar, ja då gör de flesta av oss ett egoistiskt val. ”Jag skulle göra det själv”, erkänner Leijnse utan omsvep.

Jag gillar också hur hon utan att darra på manschetten slänger sig med rätt kontroversiella begrepp som ”frånvalskolor” (skolor som ingen vill välja), ”misstillit” till skolsystemet och ”underkäntmaskiner” (skolor där många går ut högstadiet utan godkända betyg). Det är inte vackert med det är förmodligen ändå en vettig utgångspunkt för förändringar.