Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-22 09:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/hillary-clinton-facebookgrundaren-mark-zuckerberg-borde-betala-ett-pris/

Kultur

Hillary Clinton: Mark Zuckerberg borde ”betala ett pris”

Foto: Jacquelyn Martin

Facebook har kritiserats för bristande åtgärder mot falsk och vilseledande politisk reklam, samtidigt som Twitter förbjudit politiska annonser.

Den tidigare presidentkandidaten Hillary Clinton menar att Facebookgrundaren Mark Zuckerberg borde ”betala ett pris för vad han gör med vår demokrati”.

Hillary Clintons uttalanden gjordes under ett panelsamtal i New York i samband med en visning av Netflixdokumentären ”The great hack”, som handlar om den uppmärksammade skandalen kring dataföretaget Cambridge Analytica.

”Mark Zuckerberg borde betala ett pris för vad han gör vår demokrati”, sa Hillary Clinton under samtalet och påpekade att de som kämpar mot bland annat fejkade nyheter inte har särskilt stora framgångar: ”Det är svårt eftersom vi kämpar mot algoritmer och alla dessa starka krafter.”

Variety rapporterar att Clinton, som tidigare var utrikesminister i Obama-administrationen, argumenterade för att Facebook och andra stora techföretag måste börja faktagranska politiska annonser. Detta eftersom påverkanskampanjerna, enligt Clinton, äventyrar fria och rättvisa val. 

Hennes uttalande kommer veckorna efter att kampanjen bakom Joe Biden, av många favorittippad att bli 2020 års kandidat för Demokraterna, skickade ett brev till Twitter, Facebook och Alphabet, moderbolag till Google, och bad dem stoppa politisk reklam från president Donald Trump. 

I förra veckan meddelade Twitter att all politisk annonsering stoppas på plattformen, ett förbud som träder i kraft den 22 november. Vd Jack Dorsey skrev då i ett uttalande: ”Vi anser att räckvidden för politiska budskap ska förtjänas, inte köpas.”

Läs mer

Twitter förbjuder all politisk annonsering

Martin Jönsson: Facebooks ”nyhetssatsning” är rekord i hyckleri