Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-18 18:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/hon-ar-sveriges-mest-lyssnade-ljudboksrost/

Kultur

De är Sveriges mest lyssnade ljudboksröster

Bild 1 av 2 Katarina Ewerlöf.
Foto: Rebecka Uhlin
Bild 2 av 2 Stefan Sauk.
Foto: Per Olsson

Stefan Sauk och Katarina Ewerlöf har de ljudboksröster som Sverige lyssnar på mest. Det visar siffror från ljudbokstjänsten Storytel, som har mätt antalet faktiska timmar som lyssnarna har tillbringat med olika inläsare.

TT-DN Text

Sauk har nio miljoner lyssningar förra året, följd av Ewerlöf som folk lyssnade på åtta miljoner gånger.

Ewerlöf är störst hos tjänsterna Bookbeat och Nextory, rapporterar Kulturnytt i Sveriges Radio. Där ligger också Anna Maria Käll och Jonas Malmsjö i toppen. De tre har över tre miljoner lyssningstimmar i år bara på Bookbeat.

Enligt Dan Panas, kommunikationschef på Storytel, ligger också Gunilla Leining i topp över de mest lyssnade. Och det är främst skönlitteratur som de tre har läst in. Men rösterna styr bara delvis valet, menar Parnass.

– Författare, genre och titel är fortfarande det som styr de flesta valen men självklart spelar också inläsaren en stor roll, eftersom det är en röst man har länge i sina lurar, säger han till TT.

Förutom Ewerlöf ligger även Anna Maria Käll och Jonas Malmsjö i toppen på Bookbeat. De tre har över tre miljoner lyssningstimmar i år på den tjänsten.

Enligt Johanna Hansen, förlagschef på Bonnier Audio, är inläsaren helt avgörande för ljudboksupplevelsen, ihop med andra faktorer.

– Vi ser att vissa inläsare är extra populära hos många lyssnare. Men det är svårt att säga att ett specifikt namn gör att en titel säljer mer, för det är ett samspel mellan berättelsen, författarnamn och inläsare, säger hon till Kulturnytt.

Enligt en rapport som tidigare i år släpptes från Handelshögskolan kan också lyssnarnas sällskapsbehov vara en drivande faktor bakom ljudbokens snabba frammarsch.

– Jag tror att sällskapsbehovet kan förklara en hel del av framgången med ljudböcker. Det är en lite oväntad förklaring, eftersom den sällan lyfts fram i marknadsföringen har Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, sagt.

DN har tidigare också rapporterat om hur svenskarnas vanor vid lyssnande på ljudböcker och läsande av e-böcker. Statistik från flera tjänster visade att klockan 22 är den mest aktiva tiden för svenskar att lyssna på ljudböcker, det vill säga ungefär vid läggdags när det är dags att varva ner.