Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-04 00:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/influerarnas-reklam-for-diktaturerna-far-hard-kritik/

Kultur

Influerarnas reklam för diktaturerna får hård kritik

Modellen Elsa Hosk, som har nära sex miljoner följare på Instagram, har gjort reklam för en musikfestival i Riyadh, Saudiarabiens huvudstad.
Modellen Elsa Hosk, som har nära sex miljoner följare på Instagram, har gjort reklam för en musikfestival i Riyadh, Saudiarabiens huvudstad. Foto: Piero Oliosi/TT

Soldränkta stränder och lyxigt festliv – det är bilden några av Sveriges mäktigaste influerare ger av länder som Saudiarabien och Förenade arabemiraten. I de sponsrade Instagraminläggen nämns inget om förtrycket i de ökända diktaturerna. Men deras inlägg möter hård kritik.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in