Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-07-03 06:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/influerarnas-reklam-for-diktaturerna-far-hard-kritik/

KULTUR

Influerarnas reklam för diktaturerna får hård kritik

Modellen Elsa Hosk, som har nära sex miljoner följare på Instagram, har gjort reklam för en musikfestival i Riyadh, Saudiarabiens huvudstad.
Modellen Elsa Hosk, som har nära sex miljoner följare på Instagram, har gjort reklam för en musikfestival i Riyadh, Saudiarabiens huvudstad. Foto: Piero Oliosi/TT

Soldränkta stränder och lyxigt festliv – det är bilden några av Sveriges mäktigaste influerare ger av länder som Saudiarabien och Förenade arabemiraten. I de sponsrade Instagraminläggen nämns inget om förtrycket i de ökända diktaturerna. Men deras inlägg möter hård kritik.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis hela sommaren!

Alla artiklar gratis fram till 31 augusti, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.