Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Instagram backar om policyändring

Foto: Scanpix

Instagrams nya policy fick hård kritik under tisdagen och på onsdagen tog mängder av användare bort sina bilder. Nu backar Instagram och lovar skriva om policyn. Men samma typ av skrivningar finns på en rad andra sociala medier utan att skapa någon debatt.

Det var när Instagram gick ut med att man skulle förändra sin policy som många tolkade den nya skrivningen som att det nu skulle bli fritt fram för fotodelningstjänsten, och dess ägare Facebook, att sälja användarnas bilder – och det utan att betala någon ersättning.

På onsdagen reagerade många användare med fötterna och började ladda ned sina bilder innan de avslutade sina konton. En av dem var National Geographic som i sitt Instagramflöde skrev: "@NatGeo slutar att lägga ut nya bilder på Instagram. Vi är mycket oroade över den riktning som den nya föreslagna policyn är på väg och om den kommer att genomföras kan vi komma att avsluta vårt konto."

Förändringarna av policyn var tänkta att börja gälla den 16 januari nästa år.

På onsdagen svarade Instagramgrundaren Kevin Systrom i en blogg med rubriken "Tack, och vi lyssnar" att företaget aldrig haft för avsikt att sälja några bilder:

"Meningen med att uppdatera policyn var att berätta att vi vill testa nya annonsformer som passar Instagram. Istället uppfattades det av många som om vi skulle börja sälja era bilder till andra utan någon kompensation. Detta är inte sant och det är vårt fel att det vi skrev blev så förvirrande."

Systrom slår sedan fast att företaget inte har någon avsikt att sälja användarnas bilder och att man kommer att skriva om policyn så att den blir tydligare.

En som håller med Kevin Systrom är bloggaren Will Oremus på Slate. I sin blogg kallar han reaktionerna från användare och andra för "absurda" och skriver att såväl Facebook, Google, Yahoo, Twitter, Flickr och Youtube alla har liknande skrivningar – och att ingen av dem kan sälja bilder och annat eftersom de ägs av användarna.

Det den nya policyändringen handlar om är i stället, skriver Will Oremus, att ge Instagram användarnas godkännande "att tillåta annonsörer att betala Instagram för att få visa dina poster [bilder] som en del av sponsrade annonser – i Instagram".

Dina bilder kan alltså dyka upp på andra håll i Instagrammiljön när du har godkänt den nya policyn. Men de kan inte säljas.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.