Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/jacob-lundstrom-greta-thunbergs-krisrapporter-ekar-pa-dramaten/

Kultur

Jacob Lundström: Greta Thunbergs krisrapporter ekar på Dramaten

Foto: Anders Hellberg

När Dramaten gör en teaterföreställning av Greta Thunbergs klimattal uppmanas vi att tänka bortom vår egen livslängd, skriver DN:s Jacob Lundström.

Blir vi klokare av att tänka på klimatkrisen som teater? Gestalta mänsklighetens ödesdrama efter konstens alla regler, med bärande roller, dramatisk konflikt och förstärkande scenografi?

Det kan inte hjälpas att tankarna går till tragedin snarare än komedin, men det finns ett aber: slutet är inte skrivet, allt det värsta har inte hänt än. Framför allt handlar kanske tankeövningen om vilken roll vi ger oss själva. När Dramaten gör Greta Thunberg-föreställningen ”We hear you” rör det sig inte heller om konventionell dramatik, utan om en månghövdad manifestation, som vill säga att avgörandet ligger i våra händer.

En anonym flicka i kamouflagejacka står ensam och upplyst på scenens mitt, omgiven av mörker, medan röster ur högtalarna börjar recitera klimataktivistens tal. Stina Ekblad, Danilo Bejarano, Ingela Olsson med flera av Dramatens skådespelare kan urskiljas ur röstskaran och snart tar de plats på scenen, i sällskap av människor i alla åldrar.

Ju längre Greta Thunbergs uppfordrande klarspråk ekar i rummet, desto mer fylls vridscenen på. De förenas i en långsam rotation, som samtidigt simulerar en tickande klocka, vår snurrande planet och en växande proteströrelse.

Barn och skådespelare på Dramatens stora scen i Greta Thunberg-föreställningen ”We hear you”.
Barn och skådespelare på Dramatens stora scen i Greta Thunberg-föreställningen ”We hear you”. Foto: Jacob Bengtsson

Utdragen ur Greta Thunbergs tal inför bland annat FN och EU har bearbetats av Jacob Hirdwall. Trots att hennes framföranden hör till de senaste årens mest uppmärksammade scenhändelser, är teatern ingen självklar hemvist för hennes krisrapporter. I talen finns i stället en misstänksamhet mot berättelsen, som kan utnyttjas för att invagga oss i ett falskt lugn.

Greta Thunberg avfärdar till exempel idén om evig ekonomisk tillväxt som just en saga. Hon kritiserar makthavare som avväpnar klimathotet genom dimmiga utfästelser om att känna hopp. Själv har hon porträtterats som Jeanne d’Arc-figur, jämförts med både Pippi Långstrump och Antigone, men verkar inte vilja axla hjälterollen eller fungera som alibi för ansvarsflykt. Tvärtom är hon noga med att rikta uppmärksamheten mot beslutande församlingar, som har makt att vända på utvecklingen.

Greta Thunberg är inget orakel och det här är ingen appell om ett gudomligt ingripande

I en minnesvärd bild från ett av hennes tal, som annars kännetecknas av krassa fakta snarare än metaforiska anspråk, pratar Greta Thunberg om vikten av katedraltänkande. På samma sätt som medeltidens katedraler var långsiktiga projekt, som spände över flera generationer, kräver klimatkrisen att vi höjer oss över vår egen tidshorisont. Vi måste börja lägga grunden innan taket är färdigritat.

Tidsrymden svindlar, men teatern är ett tankevidgande rum. Det är 20 meter upp till taket på Dramaten, men folksamlingen på scenen vänder inte blicken mot ovan utan tittar beslutsamt framåt. Greta Thunberg är inget orakel och det här är ingen appell om ett gudomligt ingripande.

”We hear you” lyfter fram budskapet i förgrunden och gestaltar hennes förmåga att göra åhörare till aktörer. När de medverkande lämnar scenen är det en uppmaning till publiken om att skrida till handling. Eller som Greta Thunberg formulerar det i ett av sina tal: ”Let’s start acting.”

Läs fler texter av Jacob Lundström 

Läs fler DN-artiklar om klimatet