Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Jättesuccé för Kremls egen tv-kanal

RT:s Youtube-kanal.
RT:s Youtube-kanal. Foto: RT

Med miljardbudget direkt från Kreml sprider RT sin egen världsbild. DN synar tv-kanalen som blivit en tummelplats för rättshaverister och en internationell tittarsuccé.

Julian Assange och Bashar al-Assad, amerikanska anarkister och svenska knäppgökar – alla får de komma till tals på RT, den ryska tv-kanalen som med Kremls pengar sprider en "alternativ världsbild". Konceptet är en succé: härom veckan nådde RT som första nyhetsmedium en miljard visningar på sin Youtube-kanal.

Långt ute i Moskvas nordöstra utkant, granne med en nedgången tefabrik, ligger tv-kanalen RT:s skinande nya högkvarter. Hela byggnadskomplexet går i logotypens grå och gröna nyanser, liksom raderna av sändarbussar som står parkerade bakom höga, taggtrådsförsedda staket.

I receptionen hänger en affisch med texten "Question more" – fråga, eller ifrågasätt, mer – som är kanalens nya slogan. Men DN:s frågor finns det ingen som är beredd att svara på, trots flera telefonsamtal och mejl. "Ni får mejla era frågor", säger en anonym man på pressavdelningen. Svaren får jag en vecka senare.

RT har av många betecknats som den ryska statens försök att kontra USA:s och västvärldens "soft power" – den makt över dagordningen och tanken som utövas av främst anglosaxiska medier. CNN och BBC är de exempel ryssarna själva nämner oftast.

Ett par av Vladimir Putins närmaste rådgivare ska ha kläckt idén om en engelskspråkig tv-kanal sedan han hade valts om till sin andra presidentperiod 2004. I internationella medier rapporterades om det blodiga gisslandramat i Beslan, om övergrepp i Tjetjenien och den fängslade miljardären Michail Chodorkovskij.

Tanken med Russia Today, som kanalen först kallades, var enkel: om de inte rapporterar som vi vill får vi väl göra det själva.

– Många utlänningar blir förvånade över att Ryssland inte är som det ser ut i deras medier. Vi tänker försöka presentera en mer balanserad bild, sade kanalens unga chefredaktör Margarita Simonyan vid starten i december 2005.

För detta var Putin beredd att betala frikostigt. Han ingrep personligen i oktober i fjol när finansministeriet vill minska RT:s anslag. Årets budget är motsvarande drygt 2,5 miljarder kronor.

Med Kremls pengar i ryggen har RT växt till en internationell storspelare. Den sänder i dag inte bara på engelska utan har också en spansk- och en arabiskspråkig kanal. Kanalerna når 550 miljoner tittare i drygt 100 länder via satellit och kabel. I Storbritannien ses RT regelbundet av över två miljoner, och i flera amerikanska storstäder är RT America största utländska tv-kanal.

Framför allt är RT en succé på nätet. Mycket tyder på att kanalen har hittat en ingång till yngre mediekonsumenter i väst som många konkurrenter letar förgäves efter.

Genombrottet för RT kom för några år sedan när kanalen började bli mer "provokativ", har chefredaktören Margarita Simonyan sagt i en intervju med Moscow Times. Hennes presschef Anna Belkina skriver så här i ett mejl till DN:

"Vi ser oss definitivt som en alternativ röst i det internationella medie­landskapet. Vi rapporterar om saker som andra medier ignorerar och presenterar nya vinklar ... För att det ska bli en informerad diskussion måste det finnas olika åsikter, något vi egentligen inte ser i traditionella medier."

Hur ser det ut i praktiken när de "olika åsikterna" bryts mot varand­ra? Låt oss ta kravallerna i Husby som exempel, en händelse RT bevakade på plats i Stockholm under fyra dagar. Följande svenskar valdes ut för att ge sin tolkning av det inträffade i olika sändningar:

Marc Abramsson, ledare för högerextrema Nationaldemokraterna. Bosse Jonsson, ledare för ett obskyrt parti som bland annat vill införa den nya valutan daler. Ingrid Carlqvist, känd islamfientlig journalist. Victor Diaz De Filippi, ledare för ett kommunistiskt parti som fick 375 röster i senaste riksdagsvalet.

"RT ger alltid röst åt ett brett register av åsikter", skriver presschefen Belkina som svar på min fråga om Husbybevakningen.

För den som är uppfödd på gamla traditionella mainstream­medier liknar den här sortens "åsiktsbredd" som bäst en debatt mellan marginella extremister, som sämst en rättshaveristernas tummelplats. Som Flashback fast på tv.

Mycket av det RT sänder är klanderfritt och ganska harmlöst. Men förkärleken för konspirationsteorier och galenpannor är så tydlig att den måste vara medveten. I USA-bevakningen gav RT härom året mycket tid åt den amerikans­ka rörelse som försökte bevisa att president Obama "egentligen inte är amerikan". På samma sätt har man gett gott om utrymme åt dem som hävdar att 11 september-dåden var beställda av CIA, eller om det nu var Israel.

Vad blev det egentligen av den "balanserade bilden" av Ryssland? Jo, ungefär som väntat: inte särskilt mycket om obehagliga saker som den enorma korruptionen och självmordsbombare i Dagestan. Gärna några solskenshistorier med söta djur.

– Propagandavinkeln märks främst i hur de väljer nyheter, säger en skandinavisk journalist i Moskva som har jobbat för RT.

– Visst bevakade de protest­demonstrationerna förra vintern. Men sådant som är kritiskt mot Putin kommer ofta inte med. Ändå är jargongen internt bland journalisterna ganska kritisk mot Kreml.

Under Georgienkriget 2008 uppmärksammades RT:s bevakning internationellt för sina Kremltrogna vinklar. Georgiens krigföring beskrevs som "folkmord" medan den ryska sidans bombningar mot civila förtegs. En brittisk reporter sade upp sig i protest.

Men egentligen handlar det inte längre särskilt mycket om att bevaka Ryssland, snarare om att beskriva resten av världen ur en "alternativ" rysk synvinkel. Det innebär i första hand en bild av världen där USA och andra västländer är de stora bovarna – och där kanalen ställer sig på "den andra sidan".

I det perspektivet bär rebellerna skulden för blodbadet i Syrien, inte president al-Assad som har låtit sig intervjuas exklusivt av RT. Proteströrelsen Occupy Wall Street är ett viktigt uppror mot kapitalismen i väst, samtidigt som man inte låtsas om att Ryssland är minst lika kapitalistiskt.

Lite kan det påminna om Sovjettidens utrikesbevakning, där allt negativt från "kapitalistländerna" drogs fram – från hemlöshet och naturkatastrofer till seriemord. Kanske ska behandlingen av Husby ses ur det perspektivet: ett bevis på hur ännu ett västland har misslyckats.

Men Ryssland är inte Sovjet och ekonomiskt sett vore det missvisande att beskriva Moskva som "vänster". Finns det någon ideologisk skiljelinje i dag går den snarast mellan ett liberalt väst och ett nykonservativt öst.

Också detta märks tydligt i RT:s rapportering om utlandet, som ofta presenteras som en värld där homosexualitet, feminism och multikulturalism har gått över styr. Ibland kan man få för sig att Västeuropa är en enda dekadent gay­parad.

– Det är Putinlinjen i ett nötskal, säger den skandinaviska tidigare RT-medarbetaren. Konservativa familjevärderingar, och samtidigt emot USA i alla lägen.

I ett land som Sverige kan det ryska åsiktspaketet vara svårsålt. Hos oss känns det mer naturligt att kombinera USA-kritik med stöd för homosexuellas rättigheter, och den som demonstrerar mot bankirer kan nog ofta tänka sig att demonstrera för Pussy Riot. Icke så i Ryssland.

Å andra sidan: på Youtube kan man ju välja själv vilka klipp man tittar på, vilken del av Moskvas ­"alternativa" världsbild man vill köpa.

I en tid där såväl privatägda medier som public service-medier kämpar mot krympande annonsintäkter och anslag har RT en fördel, tillsammans med kinesiska CCTV, qatariska al-Jazira och iranska Press TV – alla med sin egen dagordning och stöd från en auktoritär stat.

Kanske är det så framtidens globaliserade tv-värld kommer att se ut: en kamp mellan statssponsrade världsbilder, med taggarna utåt och skygglappar som skymmer det egna landets brister.

Tv-kanalen RT:

RT startades i december 2005, då under namnet Russia Today. I dag sänder den 24 timmar per dygn i fyra kanaler, på engelska, arabiska och spanska.

Kanalen finansieras via den ryska statsbudgeten. Anslagen har ökat från cirka 200 miljoner kronor vid starten till över 2,5 miljarder i år.

Nyligen nådde RT som första nyhetskanal den magiska gränsen en miljard visningar på Youtube. Via satellit och kabel når den 550 miljoner möjliga tittare i över 100 länder. I Sverige finns kanalen som tillägg i Viasats utbud.

Bland kända medarbetare på RT finns Wikileaksgrundaren Julian Assange med en egen talkshow, samt CNN-legendaren Larry King som snart startar ett eget debattprogram.

Bland kända personer som låtit sig intervjuas exklusivt på RT finns Syriens president Bashar al-Assad, Hizbollahledaren Hassan Nasrallah – och Rysslands president Vladimir Putin.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.