Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Foto: Nicklas Thegerström
Kultur

Jocke & Jonna om den svåra konsten att sluta vara barn

Joakim ”Jockiboi” Lundell är skandalkungen som blev en av vår tids mäktigaste medieprofiler. Tack vare den unga publiken lyckades han själv bli vuxen. Nu måste han vända barnen ryggen. För Matilda Gustavsson och Nicklas Thegerström berättar han om hur han överlevde barndomen. Och om kärlekshistorien ”Jocke & Jonna”.

I Vadstena där Joakim Lundell växte upp fanns en man som kallades Holger. Han levde ensam och alla visste att han hade mördat sin mamma – det var vad som sades i alla fall – men han fungerade okej så länge han fick vara ifred.

– Men vi ungar tyckte det var kul att punka hans cykel, varje dag när han var inne och handlade. Jag minns de första gångerna och hur man såg kampen i hans ögon – ”de är ju bara barn” – innan han flippade. Skrek att han skulle slå ihjäl oss. Viftade med nävarna. Och vi sprang och tjöt och det var så sjukt roligt att jävlas med någon som blev rasande och tappade kontrollen.

Joakim Lundell är 31 år gammal och pratar så fort att jag efteråt laddar ner en app som kan spela upp vårt samtal i sextio procents hastighet. Han är klädd i en svart hoodie och ansiktets linjer har börjat bli markerade under den hårt blonderade luggen.

– Jag kunde lukta mig till svaghet, som många barn. Och själv är jag väldigt känslosam.

Vi sitter i en lägenhet i Norrköping där vita orkidéer står uppradade i lika vita krukor, och det öppna köket är fullt av ugnsvantar och olika sorters matlagningsoljor. Härifrån driver han och frun Jonna Lundell ett medieimperium – med 35 miljoner visningar i månaden på sina Youtubeklipp – som i flera år kretsade runt kanalen med nära sjuhundratusen följare: ”Jocke & Jonna”, ett av vår tids stora varumärken men också en verklig relation mellan två barn som på olika sätt vill bli vuxna.

De har fans i alla åldrar men många av de mest aktiva är minderåriga. I åldrarna 9–12 är ”Jocke & Jonna” Sveriges mest populära program. Och många av dem har redan varit i den här våningen och kan den utan och innan.

Den senaste tiden har paret skapat rubriker genom att, bara en månad efter att de bestämt sig för att försöka adoptera, berätta att de ”gjort slut”. Och för några veckor sedan lade de ner hela kanalen. De filmas inte längre dygnet runt. Tidigare var hemmet ett ”Big Brother”-hus med dem själva som regissörer. Kameror var uppsatta i varje rum i deras ljusa våning som dessutom ligger på bottenplan och likt ett terrarium har insyn från tre håll: Joakim Lundell pekar ut genom de stora fönstren och säger att det var en grej som hände där som fick honom att tänka på Holger i Vadstena.

Som fick honom att förändra sitt liv.

Att Joakim Lundell nu gör en av sina första stora intervjuer beror på att han snart släpper självbiografin ”Monster”, skriven av Martin Svensson och Leif Eriksson. Under de två första dygnen såldes den i 15.000 exemplar i nätbokhandeln, vilket är rekord för en bok som ännu inte har släppts. Det gjorde hans historia mer efterlängtad än Zlatans.

Jocke och Jonna fortsätter att dokumentera sina liv, framför allt på Instagram, och nyligen utsågs de till ”Årets makthavare” i sociala medier. Jocke släpper snart självbiografin ”Monster”.
Jocke och Jonna fortsätter att dokumentera sina liv, framför allt på Instagram, och nyligen utsågs de till ”Årets makthavare” i sociala medier. Jocke släpper snart självbiografin ”Monster”. Foto: Nicklas Thegerström

– Jag är orolig över att innehållet är för mörkt, trots att det är en barnlek mot verkligheten. Jag är rädd att många inte ska orka försöka förstå. Och för att den ska vara dålig författarmässigt. Den baseras ju på mitt tal och hur jag pratar på ljudupptagningarna. Den är inte alls utmålad med att ”det var en disig morgon” och sådant. Samtidigt ville jag ha det så för jag minns inga årstider från min uppväxt. Minns inget väder över huvud taget.

Joakim Lundell säger att han vid 25 års ålder var en 12-åring mentalt, kanske för att han som liten aldrig behandlades som ett barn, knappt ens som en människa. Och det paradoxala är att han har lyckats växa upp just tack vare kids. Tack vare alla de mellanstadieungar som traskar runt på landets skolgårdar eller sitter på bänkar i kapprummen och samtidigt bär många parallella liv inuti sina telefoner. Samma barn som han den här hösten försöker göra sig av med.

Han måste det för att kunna uppnå sin dröm.

Arbetsrummet är fullt av priser och neonfärgade diplom som han och Jonna fått för sina Youtube-kanaler. Och på skrivbordet ligger en tung pappershög: socialtjänstens journalanteckningar om hans liv som han för ett par år sedan råkade beställa hem av misstag.

– Jag ville få ut ett dokument kring mina socialbidrag men kunde inte precisera så jag sa att hon skulle ”skicka allt”. Och det blev visst allt från tidens början, och redan på sidan sjutton ropade jag på Jonna som satt och höll om mig medan jag läste och skakade. Ilskan som fyllde min kropp och som fortfarande är kvar går inte att beskriva.

I journalerna som jag går igenom uppger Joakim Lundells mamma, som jag också har sökt för en kommentar, att den 7-årige sonen är våldsam.

Att han har skadat henne så mycket att hon fått uppsöka akuten. Hon är rädd för honom. Hon vill veta vad som är fel på honom och kräver återkommande psykologiska utredningar. Men barnet beskrivs varje gång som friskt: omtyckt/klipsk/begåvad/tycks alltid vara på väg någonstans. Men då han har så bråttom blir saker och ting ofta slarvigt gjorda. Man noterar också att han är mycket orolig för mamman, för att hon ska ta sitt liv.

Som 8-åring läggs han in på en psykiatrisk avdelning för en ännu grundligare undersökning, och med samma resultat. Mamman väljer då att placera honom i en fosterfamilj, något som verkar göra Joakim mycket ledsen. Han tystnar under en period för att i stället prata genom en nallebjörn. Journalerna omfattar ytterligare tjugo år som innehåller flera självmordsförsök och brott (stöld, bedrägerier och misshandel), socialbidrag och tillfälliga boenden. Men under barndomen och innan anteckningarna hunnit bli så konkreta konstaterar en av socialsekreterarna bara att någonting har blivit Joakim övermäktigt: Vi kan i nuläget inte veta vad.

– I mitt huvud var jag svårt psykiskt sjuk, och en farlig människa, och mamma hade kämpat för att få hem mig igen. Tills jag läste journalen och började minnas, säger Joakim Lundell.

När andra barn fick se Bamse tittade jag på ”Omen” eller ”Jurtjyrkorgården” varje dag.

I ”Monster” berättar han sin version av uppväxten:

I mammans hus i Vadstena var gardinerna alltid fördragna och tapeterna lika mörka som heltäckningsmattorna. Hans biologiska pappa hade flyttat till Australien. Han hade tre små halvsyskon som han var övertygad om att han försökt mörda. Mamman hade detaljerat berättat om hur han hällt en klorinblandning i deras nappflaskor och det blev med tiden en sanning inte bara för honom utan för många i Vadstena – staden som han egentligen aldrig lämnade förrän han flyttade till Jonna i Norrköping.

Hans mamma var besatt av skräckfilmer och såg dem tillsammans med sonen. Ofta var de tvungna att gömma sig för aliens, och en dag kom mamman på att sonen hade monsterinsekter under huden som måste dödas med en synål. I journalerna rapporterade Joakims fosterfamilj senare att han stack sina armar blodiga.

– När andra barn fick se Bamse tittade jag på ”Omen” eller ”Jurtjyrkorgården” varje dag, och ”Det” som kommer i en ny version nu… Jag har fruktansvärda minnen från den. Jag hade nattskräck tills jag var tjugofyra och fortfarande kan jag inte sova i mörker om inte Jonna är här.

När jag läste om ”mordförsöken” tänkte jag på Kevin-fallet och barns utsatthet i förhörssituationer.

– Inget i världen är lättare än att plantera saker i en unge. Att vara ett barn är att vara hjälplös och det är på liv och död. Man är så sjukt lojal. Utan den vuxne går man under och när jag tänker på mig själv då var jag som en hundvalp.

– Mamma missbrukade starka tabletter och i dag fattar jag att för henne måste skräckfilmerna ha fortsatt. Hon tittade på dem och sedan på mig som alltid satt tätt intill henne i soffan. Och hon trodde på riktigt att jag var Omen. Jag var en sorts djävulsunge, och det märks i hur hon hela tiden pratar med socialen om att de måste hitta vad som är fel på honom.

– Hur kunde ingen ens ställa frågan om vem hon var och hur jag hade det hemma?

Joakim Lundell behöver signera 4.000 böcker på en dag. Emma Idbrant ger honom vantar när han börjar få ont i fingrarna.
Joakim Lundell behöver signera 4.000 böcker på en dag. Emma Idbrant ger honom vantar när han börjar få ont i fingrarna. Foto: Nicklas Thegerström

Joakim Lundell har anmält socialtjänsten i Vadstena men fallet har ännu inte tagits upp.

– Småstäder är otäcka. Om någon en gång pekats ut som mördaren så är den mördaren och honom ska vi jaga ut med högaffel. Jag var han som försökt döda sina syskon. Jag fick otroligt mycket stryk och kände att jag förtjänade det. Och när jag började träffa Jonna fanns det med mig konstant. Tänk om jag skulle kunna skada henne?

Joakim Lundells första fosterhemsplacering var i en välordnad men kylig familj där pappan filmade mycket om vardagarna. Veckans höjdpunkt var söndagskvällarna då de samlades för att titta på det nya materialet.

Många ungdomshem senare, våren 2010, startade Joakim sin första blogg under namnet ”Jockiboi” och drog besökare genom att vara extrem och elak. Han visade upp sitt drogmissbruk och kallade kvinnliga bloggare för trasiga crackluder och äckliga slampor – och upptäcktes av en castingansvarig på produktionsbolaget Mastiff. Jockiboi blev en av ”Kungarna av Tylösand”, en av de mest stämda och skandalomsusade dokusåporna någonsin.

Åren som följde varvade han hemlöshet med olika c-kändisuppdrag: han åkte på barturné med artistagenten Michael Brinkenstjärna och var ett festande lockbete på partykryssningar.

Han fortsatte profilera bloggen genom att väcka känslor av äckel: ett populärt inslag var att svepa en 70-centiliters vodkaflaska på så kort tid som möjligt. Han kaskadspydde mycket framför kameran. Han rökte bajs, och smetade in sig i det naken. Han var alltid naken, och på förnedrande sätt.

– Jag hade bara kroppen, och om jag kom på något ännu sjukare att göra med den så kanske jag fick in 2.000 och klarade mig tre dagar till. Jag köpte mig tid. Och gick det dåligt kunde jag ta mitt liv. Jag hade redan försökt flera gånger så det fanns en acceptans för det i huvudet. Jag hade mentalt gått över den gränsen.

Men han var inte bara en förövare mot sig själv. Han började med kategorin ”Dagens knull” där han lade upp bilder på tjejer han legat med. Han recenserade och betygsatte dem, och någon gång under den här perioden träffade han Jonna. Hon hade pojkvän. Han tjatade. Hon svarade att hon inte var intresserad, berättar han i ”Monster”:

De känslor jag nu hade för Jonna var nya för mig och gjorde mig livrädd. Kanske var det därför som jag försökte förstöra alla chanser genom att skriva på ”Dagens knull” att jag hade knullat henne, vilket alltså var en ren lögn.

Jonna polisanmälde mig direkt, men det bekymrade mig inte. Jag hade – som jag tidigare varit inne på – redan fått polisanmälningar på mig gällande liknande saker, och visste att den här precis som de andra antagligen skulle läggas ner redan nästa dag.

Hur blir en människa vuxen? I vår kultur finns inga tydliga gränser eller ritualer som markerar övergången. Många är också ointresserade av att identifiera sig med ordet. Men för Joakim Lundell är det viktigt och han vet vilka olika steg som tog honom i den riktningen.

År 2013 flyttade ”Jockiboi” hem till Jonna och hennes mamma i Norrköping. Han gjorde det för att han var tvungen. Alternativet var att sova i en trappuppgång och i början skämdes han så mycket över sin situation (och över hur han tidigare behandlat Jonna) att han inte kunde titta dem i ögonen.

Han beskriver hur de alla tre hade sina egna problem men ändå höll ihop. Han ingick för första gången någonsin i ett lag, och till skillnad från tidigare fosterfamiljer och ungdomsboenden hade Jonna och hennes mamma tagit emot honom frivilligt.

Joakim Lundell om tiden som ”Jockiboi”: ”Jag hade bara kroppen, och om jag kom på något ännu sjukare att göra med den så kanske jag fick in 2.000 och klarade mig tre dagar till. Jag köpte mig tid. Och gick det dåligt kunde jag ta mitt liv. Jag hade redan försökt flera gånger så det fanns en acceptans för det i huvudet. Jag hade mentalt gått över den gränsen.”
Joakim Lundell om tiden som ”Jockiboi”: ”Jag hade bara kroppen, och om jag kom på något ännu sjukare att göra med den så kanske jag fick in 2.000 och klarade mig tre dagar till. Jag köpte mig tid. Och gick det dåligt kunde jag ta mitt liv. Jag hade redan försökt flera gånger så det fanns en acceptans för det i huvudet. Jag hade mentalt gått över den gränsen.” Foto: Nicklas Thegerström

– Jag började fästa mig vid dem. Och jag fäste mig vid hundarna. Jag kände att det fanns djur och människor som jag ville ha i mitt liv, och då hade jag plötsligt något att förlora.

Jonna Lundell säger att hon vid den tiden var både en vuxen och ett barn.

– Jag hade tagit hand om hemmet sedan jag var tio-elva, och hade ett behov av att kompensera. Jag söp för pengar jag inte hade och hade hoppat av skolan. Jag hade varit med om svåra saker och upplevde att Joakim lyssnade, det var därför jag fortsatte att träffa honom. Och för att känslan var så stark.

Joakim och Jonna blev förälskade under den perioden, mer förälskade än någon av dem hade varit förut. De började fråga ut varandra om sina tidigare liv, och Joakim tvingades närma sig uppväxten.

– Jag tänkte att okej, jag har varit svårt sjuk men kanske kan jag bli frisk nu. Så jag började ta kontakt med familjen. Jonna följde med mig hem till morsan och stämningen kändes obehaglig. Efteråt tog Jonna upp hur märkligt mammas beteende varit. Hur konstiga saker hon hade sagt. Hon blev som ett vittne för mig. Och när hon sett samma sak som jag så var det kanske inte bara jag som var galen?

Jag slutade vara rädd för mig själv och vågade uppleva mina känslor.

Så småningom skulle han också få hem alla papper från socialtjänsten.

– Om jag inte är en mördare och sjuk i huvudet. Om jag är klipsk och begåvad. Då måste jag inte bara göra trams. Det var efter den insikten som jag började begrava ”Jockiboi”, som varit helt avstängd. Jag slutade vara rädd för mig själv och vågade uppleva mina känslor.

29-årige Joakim och 21-åriga Jonna ville flytta hemifrån. Han ringde alla privata hyresvärdar som fanns, men hade betalningsanmärkningar och ingen inkomst. Hon sökte jobb men hade varken gymnasieutbildning eller någon tidigare arbetslivserfarenhet.

– För att ta det första steget mot att bli vuxen måste du vara någon på papperet. Jag har alltid varit en katastrof på papperet, det har vi båda. Och vi har fått ta en genväg, eller liksom gräva oss fram genom marken.

I Jonnas mammas lägenhet ägnade sig paret åt att spela in material till sina Youtube-kanaler, och de återkommer ofta till att de var två lekande barn när de började. Men de växte tillsammans och genom sitt bolag kunde de köpa en egen lägenhet, en svart skinnsoffa, en bil. Och genom att anförtro sig åt sin unga publik. I början hade deras videor dominerats av ”pranks”, en populär genre som går ut på att man helt enkelt försöker lura varandra, en digital blandning av ”Jackass” och ”Dolda kameran”.

Joakim Lundells bästa vänner – Danjal Kanani och Jeremias Derrick – är anställda i bolaget Jocke och Jonna AB.
Joakim Lundells bästa vänner – Danjal Kanani och Jeremias Derrick – är anställda i bolaget Jocke och Jonna AB. Foto: Nicklas Thegerström

Men med tiden började de skapa mer personliga inlägg. I dem talade de öppet om psykisk ohälsa och om sin ofrivilliga barnlöshet. Om svek och missbruk i familjen. Om hur svårt det var att vara ihop trots att de älskade varandra och om hur deras olika bagage krockade: hur Jonnas rädsla för att bli sårad kunde få henne att bara lämna lägenheten när det uppstod konflikter, och hur det väckte Joakims skräck inför att bli övergiven. Han kunde gråta framför kameran: ”Snälla, kan ni inte bara gå in och kommentera vad jag ska göra”. Och svaren vällde in.

– Mina följare har lärt mig otroligt mycket om hur man kan hantera livet, och jag kommer för alltid att vara tacksam för det. Ibland har de blivit som mina föräldrar, och gett tips som lett mig vidare: ”tänk så här”, ”bry dig inte om den grejen”, ”fokusera på detta i stället”.

Just den nära relationen har mött kritik utifrån. I en ny antologi från Statens medieråd skriver den digitala experten Gustav Martner att Joakim Lundell i praktiken styr ”ett av Sveriges största barnprogram”. Han ställer honom i kontrast till public service-televisionens vision om att ”hjälpa sin barnpublik med deras inre drama”. I stället förväntar han sig att de ska ställa upp för honom när han övermannas av sina känslor.

Kände du ett ansvar för den yngsta publiken när du talade om tunga ämnen?

– Jag kan inte ansvara för vilka som väljer att titta. Det är som att ringa till TV4 och vara arg för att ens barn kollar på Johan Falk. I början av inläggen sade vi ofta att nu kommer ett tungt ämne som inte är så kul för er yngre. Och boken passar inte för barn, det har jag varit tydlig med.

Men att de följer dig är ett faktum.

– Ja, även om de flesta är äldre. Men jag tycker också det är viktigt att barn lär sig om olika livssituationer. Att de får mer förståelse för de där konstiga ungarna i skolan, som ofta har det tufft hemma. Och barn som har det svårt är extremt ensamma. Man mörkar sin situation och försvarar sin familj. Jag vet det, för jag var själv en lojal krigare in i det sista.

Joakim betonar också att han har tydliga värderingar.

– Mot rasism, sexism och homofobi. Och jag vill skapa en acceptans för att gråta. Man får vara känslig och behöva andra, också som kille. Att bli vuxen är att våga vara sårbar. Det finns ju en bild av att det är tjejen i ett förhållande som är mer klängig men så är det inte för oss.

– Alla är så rädda för att visa barn känslor: ”oj, nu kommer min son hem, nu måste vi skärpa oss”. Hur ska de lära sig mänsklighet om de inte får se den? I stället spelar de ”Grand theft auto” och matas med blod och våld och skit på internet. Jag är inte förvånad över att våldtäkter på festivaler ökar, eftersom det är fritt fram att kränka andra på nätet.

Var ”Jockiboi” delaktig i den rörelsen?

– Ja, och jag ångrar mycket. Men jag slutade med det grövsta redan 2012. Hade jag gjort det där i dag hade jag blivit skjuten. Det var en annan tid. En helt annan syn på feminism. Man kunde skriva vad som helst om kvinnor och utsatta grupper.

Så det har också blivit bättre?

– Absolut. Man kan säga att läget nu är att ett fåtal har satt en väldigt bra norm. Men att väldigt många tycker att allt det där är ”jävla pk” och har gått ännu mer åt andra hållet.

I våras rapporterade DN om hatet som sprids bland unga i den svenska Youtubevärlden. I centrum stod användaren Hydra, som växt sig stor genom att förolämpa andra.

– Och sedan kom efterföljare som var ännu värre. Alla hänvisar till åsiktsfrihet, sin rätt att säga att någon är ”äcklig och borde dö”.

I den guldklädda salen på Berns på Barncancergalan den 2 oktober. Sveriges barn och unga har fått rösta fram vem eller vad i världen som får dem att skratta mest. Joakim Lundell är vinnaren för andra året i rad. Han äntrar scenen i svart t-shirt och bara armar, där han tatuerat in svarta streck över de gamla budskapen ”I love hoes” och ”I love vodka”, och med tårar i ögonen. Här tillsammans med tioåriga Molly Bergendal.
I den guldklädda salen på Berns på Barncancergalan den 2 oktober. Sveriges barn och unga har fått rösta fram vem eller vad i världen som får dem att skratta mest. Joakim Lundell är vinnaren för andra året i rad. Han äntrar scenen i svart t-shirt och bara armar, där han tatuerat in svarta streck över de gamla budskapen ”I love hoes” och ”I love vodka”, och med tårar i ögonen. Här tillsammans med tioåriga Molly Bergendal. Foto: Nicklas Thegerström

Joakim Lundell säger att allt fler kanaler har som enda syfte att skvallra och sprida rykten och att hela Youtube förvandlats till ”en urspårad dokusåpa för barn”.

– De älskar det. Det händer ju saker hela tiden. Det kvittar om någon sitter och skär sig i armarna. Någon idiot kommenterar: ”skär snabbare”. De upplever att vad de ser är fiktion, inte verkliga människor. Det fanns ju en som tog sitt liv framför kameran och det känns som att det bara är en tidsfråga innan det händer ännu en allvarlig olycka.

Det senaste året har flera stora företag – som Audi, McDonalds och L’oreal – valt att ta bort sin reklam från Youtube, efter att den ackompanjerat inlägg som spridit hat och hot.

– Det som gör mig ledsen är att jag verkligen förstår de ungar som beter sig illa. Jag vet hur dåligt man kan må. Men jag har ringt upp nästan tusen föräldrar vars barn har skrivit döds- och våltäktshot till oss. De blir helt chockade: ”nej men han sitter bara och tittar på roliga klipp”. Jag brukar fråga: vet du ens vad din son heter på Youtube och Instagram? Och ofta har de ingen aning, och sedan får jag förklara allt och det tar kanske två timmar. Det var typ halva min arbetstid mot slutet.

– Å andra sidan har jag en hel kontaktlista med tacksamma föräldrar, som berättat att de fått mycket bättre ordning på sin sons liv.

Jag är en sådan som exploderar, den mest tacksamma du kan tänka dig att reta.

Sveriges barn har ofta lunchrast runt klockan tolv. Vid den tiden klev Joakim Lundell en dag ut i köket. Och han berättar att utanför de stora fönstren stod uppåt trettio ungar och stirrade på honom. Det finns en grundskola i närheten och han var sedan länge van vid ögon och smygande barn i buskarna. Men nu var de så många, säger han. Ett klassiskt ”prank”: några höll i plastpistoler och andra formade händerna till kalasjnikovs. I den färgglada armén Joakim Lundell beskriver hade vissa maskerat sig med uppdragna halsdukar.

– Ja, jag fattar att det låter sjukt kul för dig, men efter allt vi hade varit med om blev jag rasande.

Han visste samtidigt att de ville se honom arg. Han kämpade med sig själv en kort stund men kunde inte stå emot ilskan och sprang vrålande efter dem. Och det var då han kom att tänka på Holger i Vadstena, och hur han som barn kunde lukta sig till svaghet.

– Jag är en sådan som exploderar, den mest tacksamma du kan tänka dig att reta. Och dramat runt Youtube tog mig hela tiden över gränsen. Det höll mig kvar i att bete mig som ett barn.

Han har själv hotat användare han haft konflikter med.

– Jag och Jonna vill bli mer vuxna och det går inte ihop med kanalen och vissa av våra fans. Jag kan inte hantera situationen. Vi hade pratat om att sluta länge men den händelsen gjorde mig säker, trots att det är en stor ekonomisk förlust. Och att bli av med de saboterande barnen har varit väldigt lätt. Vi började prata politiskt korrekt på sociala medier. Vi slutade med de mest extrema känslorna, säger Joakim Lundell och utanför fönstren är dagen stillastående.

Det enda som hörs är en startande bil och de avlägsna loja ljuden från en grusplan och några unga människors tidsfördriv.

– Vi går helt tillbaka till att bara ställa upp i gammelmedia nu. Dagens Nyheter, SVT, TV4. Sådana som skriver fakta. De nya medierna drivs av unga människor som inte kan hantera det. Vi vill inte intervjuas av reportrar utan journalistutbildning. Vi har vårt bolag på en plattform utan källkritik och utan skydd mot förtal och hot om våld. Tänk dig själv om du fick stryk inne i DN-huset varje dag.

I början av september bestämde sig Jocke och Jonna för att lägga ner sin kanal, strax efter att de i en lång video berättat att de gjort slut. I den sade de att de kände sig som seriefigurer. Som inlåsta deltagare i någon dokusåpa. Det enda de gjorde i lägenheten, som de inte kunde lämna utan att jagas av sina unga fans, var att spela in videos. Sin sorg över att inte kunna få egna barn hade de hanterat framför kameran eller var för sig: ”Vi behöver tid till att ligga på en säng och gråta och hålla om varandra”, sade Jonna Lundell.

Jag tolkar det som att det är ni som seriefigurer – som dokusåpadeltagare – som har gjort slut.

– ”Jocke & Jonna” i offentligheten måste upphöra, vi kan inte vara en symbol för ett förhållande. Men jag och Jonna är inte heller tillsammans längre, säger Joakim Lundell och upprepar det som förvirrade deras fans: de har gjort slut men vill fortsätta vara gifta. Han tar relationen på ännu större allvar nu, och utan att söka alla svar hos sin publik.

– Jag läser mycket om psykologi och den mänskliga hjärnan och vi pratar hela tiden om hur vi känner. Man får inte chansa om man älskar någon så här mycket, och har varandras liv i sina händer.

Videon till ”Monster” spelas in i ett ödehus i Sundsvall, med tolvårige Isac Burman Nyberg i rollen som barnet Joakim. Senare på kvällen kommer hans mobil att börja plinga hysteriskt och först tror han att den gått sönder. Men det är Joakim Lundell som taggat honom i ett inlägg på Instagram. Tolvåringen stirrar på skärmen där de nya följarna väller in i hundratal.
Videon till ”Monster” spelas in i ett ödehus i Sundsvall, med tolvårige Isac Burman Nyberg i rollen som barnet Joakim. Senare på kvällen kommer hans mobil att börja plinga hysteriskt och först tror han att den gått sönder. Men det är Joakim Lundell som taggat honom i ett inlägg på Instagram. Tolvåringen stirrar på skärmen där de nya följarna väller in i hundratal. Foto: Nicklas Thegerström

Joakim Lundell satsar på musiken i höst. Han kommer att släppa singlar med samma namn som bokkapitlens titlar. Videon till ”Monster” spelas in med skådespelare i rollen som barnet Joakim och hans mamma. Han berättar att hans musikkanal på Youtube har en mycket äldre publik.

Jonna Lundell, som är på väg ut ur lägenheten för ett möte, ska lansera en podd tillsammans med ”Paradise hotel”-profilen Saga Scott: ”Jonna & Saga”.

Jonna Lundell säger att hon har fått många förfrågningar om att skriva en självbiografi men tackat nej.

– Joakims bok är fantastisk. Jag älskar den, och jag älskar honom. Men för egen del vill jag andra saker. Jag är inte lockad av den sortens själv-
utlämnande eller att berätta om min barndom. Att vara så naken.

Hon vill bli fri på ett annat sätt som handlar om nuet. Hon, som är nästan tio år yngre än Joakim Lundell och blev känd redan som 19-åring, upplever att offentligheten, och den unga publiken på Youtube, ibland har gjort henne till en tråkigare version av sig själv. Ängsligare. I premiäravsnittet av podden pratar hon om lättnaden i att slippa tillrättavisas av arga föräldrar som tycker att hon svär för mycket, om vikten av att om man känner för det få lov att fucka ur, och ”Jonna & Saga” intar snabbt förstaplatsen på lyssnartoppen.

Hon försvinner ut i staden. Joakim Lundell säger att han hoppas att de ska kunna mötas och bli ihop igen – om några veckor eller månader – och få en ännu starkare relation.

– Vi ska ha hundar och göra saker vi är stolta över. Vi ska anställa kompetent personal i vårt bolag, och ha mycket tid för varandra. Och så vill jag ha en familj och bli en närvarande pappa. Jag vill ha egna barn, det är min största dröm.

Ansökningsblanketterna om adoption är postade.

– Jag har tänkt att vi förmodligen redan är körda. Med vår historia och hur öppna vi har varit med allt. Och det river upp saker i mig att dömas efter vem man är på papperet igen. Och det gör mig arg att de kanske aldrig kommer fatta att hon och jag skulle bli världens bästa föräldrar.

Läs mer om Youtube

Joakim Lundell

1985: Joakim Lundell föds i Vadstena. Han växer upp i fosterfamiljer och på behandlingshem.

2010: Han uppmärksammas i medierna då han deltar i realityserien ”Kungarna av Tylösand” som visas på Kanal 5. Han har också en kontroversiell blogg, där han hänger ut tjejer han legat med och talar öppet om sitt droganvändande.

2013: Han blir tillsammans med Jonna Lundell och sedan dess har deras Youtubekanal Jocke & Jonna blivit en av Sveriges största.

2016: Under Guldtubengalan, när de vinner pris för Årets dolda kamera, friar Joakim till Jonna. Inför bröllopet produceras realityserien ”Jocke och Jonna i nöd och lust” som visas på TV3 play och Viafree.

2017: Han startar Youtube-kanalen Joakim Lundell där han lägger upp sin musik och klipp relaterade till musiken.

2017: Joakim och Jonna vinner historiskt många priser på Guldtuben: Årets youtuber, Årets video, Årets musikklipp (med Joakim Lundell ft. Arrhult – All I Need) och Årets serie (med Spökjakt).

2017: Joakim och Jonna berättar att de gjort slut. Däremot ska de inte skiljas, och de fortsätter bo ihop.

2017: Joakim och Jonna berättar att de slutar med Youtube. Det hindrar inte att de utses till Årets makthavare på sociala medier, enligt en kartläggning från Medieakademin.

2017: Joakim Lundell släpper självbiografin ”Monster”, skriven tillsammans med Leif Eriksson och Martin Svensson (Bokförlaget Forum). Jonna Lundell lanserar en podd tillsammans med Saga Scott, som också hon är en personlighet på sociala medier, en så kallad influencer.

Störst i Sverige…
Joakim Lundell tillsammans med andra vinnare av Det svenska humorpriset 2017 som delades ut på Barncancergalan. Han tilldelades Barnens pris. Galenskaparna och After Shave fick Hederspriset till Gösta Ekmans minne, Shima Niavarani tilldelades Årets humorprestation.

Joakim Lundell tillsammans med andra vinnare av Det svenska humorpriset 2017 som delades ut på Barncancergalan. Han tilldelades Barnens pris. Galenskaparna och After Shave fick Hederspriset till Gösta Ekmans minne, Shima Niavarani tilldelades Årets humorprestation. Foto: Nicklas Thegerström

Populäraste kanaler/användare/videobloggare bland 9–12-åringar:

1. Jocke & Jonna 24

2. Therese Lindgren 23

3. Jockiboi tv 17

4. Ijustwanttobeecool 9

5. Keyyo 6

Populäraste tv-program och videobloggar bland 9–12-åringar:

1. Jocke & Jonna (Youtube) 15

2. Therese Lindgren (Youtube) 14

3. Idol (TV4) 10

4. Jockiboi TV (Youtube) 10

5. Pepparkornen (SVT) 7 (i procent)

Källa: Statens medieråds rapport ”Ungar & medier 2017”

… är också mäktigast

Jocke & Jonna är ”Årets makthavare” i Sverige på sociala medier. De dominerar topp-tio-listan över användare med mest räckvidd och engagemang. Sju av tio på topplistan är personliga konton.

1. Jocke & Jonna

2. Pewdiepie

3. Expressen

4. Therese Lundgren

5. Lukas Simonsson

6. Thomas Sekelius

7. Newsner

8. TV4

9. Ijustwanttobecool

10. Tove Helgesson

Källa: Medieakademin

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.