Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Det svajar i årets tv-dramer men det är kul att få se alla nya ansikten

Alexandra Rapaport som Sonja Ek i Gåsmamman.
Alexandra Rapaport som Sonja Ek i Gåsmamman. Foto: Johan Paulin/Kanal 5

Det fuskas alldeles för mycket i dagens dramaproduktioner – som ”Gåsmamman”, ”Hassel” och nya ”Alex”. Det märks och vi ser det.

Det är aningen orättvist (men bara lite) att påstå att ”Gåsmamman” kvalitetsmässigt störtdök redan efter de två första avsnitt som jag hade till grund för min rätt (eller väldigt) positiva tv-krönika från november 2015. Men: Efter 26 avsnitt och tre säsonger kan man inte annat än förundras över hur manusförfattare, producenter och regissörer sakta men säkert gett helt fan i allt vad logik och rimlighet heter, dialog som urartar, och scener som man inte ens skulle ha funderat över att försöka fixa till i klipprummet. ”Äh, det är ingen som märker.”

Med den inställningen gör man alltid yrkesmässig bankrutt. Det märks. Vi ser. Var inte så cyniska!

Populärt är det, och jag har inga invändningar mot popularitet, som dock också kan fungera som ett sådant där stort förbannat bromsbett som man alltid får om somrarna: Man kan inte sluta klia. Eller titta, alltså.

Men inget ont som inte har något gott med sig, och det gäller såväl ”Gåsmamman” och ”Hassel” (som både är ett politiskt och moraliskt moras – och en del annat också för den delen) och nya ”Alex” på Viaplay: Vi får se många nya talangfulla okända skådespelare få en chans. Tv-drama är högsta mode och ni minns när vi tidigare bara hade råd med en dominerande (manlig) skådis per decennium, nu dammsuger rollsättarna teatrar och amatörsällskap på jakt efter bra karaktärer. Och de finns där.

Visst, skådespelandet svajar inte sällan som en majsåker i kraftig vind i alla de tre nämnda serierna, men vi blir också glada och överraskade, även av de kända namnen i lite oväntade roller.

Var det halva svenska skådespelarmatrikeln? Förlåt, kändes nödvändigt.

Grynet Molvig, Tommy Körberg och Allan Svensson i ”Gåsmamman” och Shanti Roney i ”Hassel” har jag alla sett mycket bättre (Allan Svenssons svinaktiga Östling är i alla fall ett nytt kort han spelar ut), men i nya konstellationer uppstår nya spänningar i deras spel – sedan tillkommer ”Gåsmammans” kantigare och lite snedare typer som Andreas Kundlers Stein och Ivan Mathias Peterssons Niklas, och mot alla tänkbara odds ser vi också en lysande Morgan Alling bara bli bättre och bättre som kolasnortande skitadvokat. Det gäller också seriens Kattis, som Anja Lundqvist gör med perfekt överspel, för att nu inte prata om Christian Svenssons Barry, som trots repliker som normalt får oss att fly in i garderoben, långsamt lyfter allt högre. Han behärskar också det där begåvade överspelet, och han har exceptionell komisk tajmning.

Jag tycker också mycket om Emil Alméns gatulangare, Bahador Foladis kåkfarare Speedy, liksom Ana Gil de Melo Nascimentos, som är med i allt just nu, och då har vi bara sett början.

Alexandra Rapaports gåsmamma svävar över allt och alla och kan ensam motivera oss att titta, men jag är fortfarande förbannad över idiotin att ta död på Magnus Roosmann redan efter ett avsnitt. Vem bryr sig vilka skäl de hade?!

”Alex” spelas storartat av Dragomir Mrsic, även om han borde fått större möjligheter att ta sig ner i det bråddjup han uppenbarligen bär omkring på. I ”Alex” finns till exempel en utmärkt Jerker Fahlström i en biroll, och nog förtjänar så småningom Gizem Erdogan att få ta större plats (också ”Alex”), liksom Nanna Blondell i ”Hassel”.

Var det halva svenska skådespelarmatrikeln? Förlåt, kändes nödvändigt.

Ett namn till i veckan: Bobby Sands, 27-årig IRA-fånge som hungerstrejkade sig till döds den 5 maj 1981. Se Brendan Byrnes ursorgliga dokumentär om hans sista 66 dagar. SVT Play. Ett måste om man vill veta något om livet som man inte redan visste. Och något litet om döden också.

Läs mer: DN ger dig hela listan – här är höstens alla 70 tv-serier

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.