Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Jonas Thente: Kazuo Ishiguro skriver genrelitteratur och det är inget fel med det

Kazuo Ishiguro.
Kazuo Ishiguro. Other: Alastair Grant/AP

Jonas Thente om Nobelpristagaren i litteratur, Kazuo Ishiguro.

En arg läsare hörde av sig med synpunkter på att jag i en recension använt begreppet ”genrelitteratur”. Det jag uppfattade som ett neutralt ord var för denne läsare helt klart nedsättande. Ett ord man uttalar med en förklenande fnysning.

Diskussionen aktualiserades i torsdags, när den uppenbart genrelitteratur-hoppande Kazuo Ishiguro förärades Nobelpriset i litteratur och jag insåg att den arge läsaren nog har rätt. I Nobelsammanhang brukar man inte säga att en författare skriver genrelitteratur, utan på sin höjd att han eller hon flörtar med den.

Läs mer: Kazuo Ishiguro. ”Hade jag misstänkt det här hade jag tvättat håret”

Doris Lessings science fictionromaner är alltså inte science fictionromaner utan flörtar med genren. Och Ishiguros senaste fantasyroman ”Begravd jätte” är ingen fantasyroman utan lånar från eller möjligen leker med genren. Han har tidigare lånat från sf-romanen (”Never let me go”), deckaren (”Vi som var föräldralösa”) och fantastikan (”Den otröstade”).

Det är hans särprägel: att hålla sig inom i princip samma tematiska område men konstant skifta formen för dess uttryck.

Läs mer: Malin Ullgren: Skrivarskolan som formade en Nobelpristagare

Semiotikern och författaren Umberto Eco skrev en gång om den öppna respektive den slutna texten. Den öppna är av det slag som brukar prisas och hyllas av kritiken. Finlitteratur. Den är öppen för att den har så många dimensioner och gör läsaren delaktig som uttolkare.

Den slutna texten har mer eller mindre strikta regler och konventioner som dess läsare är insatt i och kräver. Genrelitteratur.

Men Eco tänker steget längre. Vem är det som läser den öppna texten? Jo, en modelläsare som texten förutser och ställer höga krav på. Den förment öppna texten blir på så vis en slitstark men ganska diktatorisk maskin, som utesluter alla som inte uppnår dess krav på kompetens.

Eco föreslår att den öppna texten kanske kan jämföras med ett dyrbart pussel som alltid – när bitarna lagts – visar Mona Lisa.

Läs mer: Fem saker du måste veta om Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro

Och den slutna texten? Den riktar sig till en bestämd målgrupp snarare än individuella läsare. Den försöker undvika konflikter och ser till att varje term, uttryckssätt och kunskap kan begripas av läsaren. Den kan förbereda läsaren på en förväntad skrämseleffekt genom att först påpeka: ”och nu inträffade något fruktansvärt”.

Men Eco tänker sig en bok skriven särskilt för sömmerskor i Turin i slutet av 1800-talet i händerna på en ”galen konnässör av litterär kitsch”. Då blir det slutna verket vidöppet för andra läsningar, andra användningar. Eco har själv gjort en närläsning av Ian Flemings Bond-thriller ”Casino Royale” som hade förbluffat dess upphovsman.

Läs mer: Här är Kazuo Ishiguros fem bästa böcker

Att däremot läsa Franz Kafkas ”Processen” som en deckare är helt poänglöst. Och James Joyces ”Finnegan’s wake” – ett av de mest öppna verk som skrivits – blir oläslig för alla som inte har exakt de krav som texten dikterar, vilket obönhörligt tätsluter romanen.

Det öppna verket är slutet, det slutna är öppet. Och för övrigt kallar vi inte exempelvis centrallyriken, proletärromanen eller den självbiografiska relationsromanen för genrelitteratur fastän vi kanske borde.

Hos Kazuo Ishiguro har genrelitteraturen förutsättningslöst omfamnats, snarare än flörtats med. Kanske blir hans nästa bok en western eller romance och i så fall: skam den som tänker illa därom.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.