Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 02:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kaffekoppen-i-game-of-thrones-vard-miljoner-i-pr/

Kultur

Kaffekoppen i ”Game of thrones”: värd miljoner i pr

Daenerys Targaryens föredrar örtte, enligt HBO. Foto: Helen Sloan

Förra veckans blunder med en kvarglömd kaffekopp i papp ska ha gett Starbucks 2,3 miljoner dollar i gratisreklam. Ironiskt nog var kaffekoppen inte ens från Starbucks.

Rätta artikel

I natt visades det näst sista avsnittet av ”Game of thrones” sista säsong. En vecka efter förra avsnittets premiär går det att konstatera att en engångskaffemugg tagit störst plats i eftersnacket till det fjärde avsnittet.

En för Westeros ovanlig detalj syntes då i en av scenerna: En kaffekopp i papp tillhör inte den vanliga rekvisitan i fantasygenren. Många fans reagerade och HBO redigerade bort kaffekoppen i tisdags.

En pr-expert uppger för CNBC att kaffekedjan Starbucks fick omkring 2,3 miljoner dollar i gratisreklam som en följd av all uppmärksamhet. Men kaffekoppen var inte ens från Starbucks. Etiketten var skuggad och upphovet till ryktet var spekulationer på sociala medier att det var den ikoniska gröna sirenen från Starbucks som kanske syntes.

Enligt skådespelaren Sophie Turner, som spelar Sansa, finns bara en rimlig förklaring till kaffetabben:

– Kolla vem det är som sitter vid koppen, självklart var det Emilia Clarkes, sa Sophie Turner i ”The tonight show” i helgen, vilket uppmärksammades av Aftonbladet.

Så vad dricker man istället för kaffe i ”Game of thrones”? Representanter för HBO gav förra veckan sin syn på Daenerys Targaryens verkliga preferenser:

– Lattemuggen som syntes i avsnittet var ett misstag. Daenerys skulle ha beställt örtte.